KODLK: kolej na Dolnym Śląsku

Komitet Obrony Dolnośląskich Linii Kolejowych

Uwaga pociąg!
KODLK - zdjęcie nr 1 KODLK - zdjęcie nr 2 KODLK - zdjęcie nr 3

Archiwum wiadomości

NASZE SUKCESY TO STRZAŁ W 10!

Obecnie wszystkie pociągi PKP Intercity kursujące poza Wrocław liniami kolejowy nr 273,274,275 i 276 to efekt naszej siedmioletniej działalności. Przypomnijmy, że oprócz wywalczonych w zeszłych latach pociągów TLK ze Szklarskiej Poręby i Kudowy Zdrój do Warszawy i Gdyni w obecnym rozkładzie udało się wywalczyć połączenia Węglińca z Warszawą, Jeleniej Góry z Białymstokiem, Przemyślem, Zielonej Góry z Przemyślem Wrocławia i Głogowa ze Szczecinem i Świnoujściem oraz Pendolino z Jeleniej Góry do Warszawy. Największą popularnością wśród wymienionych cieszy się jednak nadal nocny TLK z Jeleniej Góry do Gdyni. Na drugim miejscu pod względęm popularności plasuje się IC Mehoffer z Przemyśla do Jeleniej Góry i Zielonej Góry. Trzecie miejsce ( zaledwie po dwóch miesiącach kursowania) zajmuje IC Orzeszkowa do Białegostoku. Na kolejnym czwartym miejscu jest Pendolino JG- Warszawa. W czołowej piątce połączeń codziennych znajduje się TLK Aurora ze Szklarskiej Poręby do Warszawy.
Wśród pociągów sezonowych prym wiedzie TLK Światowid z Wrocławia do Świnoujścia. Drugie miejsce TLK Kudowa Zdrój- Gdynia Główna a trzecie TLK Kudowa- Warszawa Wschodnia. Według planów na przyszłoroczny rozkład jazdy uda się wywalczyć pociąg z Jeleniej Góry i Zielonej Góry do Lublina, tak więc oprócz obecnie kursujących dojdzie jeszcze połączenie z Lubelszczyzną. Zapraszamy do kożystania z usług PKP Intercity.


TO JUŻ PEWNE: DART DO BIAŁEGOSTOKU I PENDOLINO DO WARSZAWY OD 30 KWIETNIA

Na stronie PKP PLK pojawiły się już ostateczne rozkłady zamknięciowe obowiązujące w okresie od 12 III do 11 VI 2016. Wreszcie pojawił się tam długo oczekiwany, a wywalczony naszymi staraniami pociąg IC do Białegostoku. Pociągi pojadą od 30 IV.Planowany odjazd z Jeleniej Góry jest na godzinę 12:28 a przyjazd do stolicy Podlasia na 22:40. W drogę powrotną pociąg z Białegostoku wyruszy po godzinie 5 rano, aby do Jeleniej Góry dotrzeć o godz. 15:40. Również 30 IV do Warszawy wyruszy długo oczekiwane Pendolino. Pierwszy raz pociąg przyjedzie w Karkonosze 29 IV o 23:03. Dla mieszkańców Jeleniej Góry, jak i Wałbrzycha to historyczny moment. Tak nowoczesne składy jak Pendolino, czy PESA Dart na linii 274 Wrocław- Jelenia Góra jeszcze trzy lata temu były tylko marzeniem. Dziś możemy mówić o wielkim sukcesie zarówno naszym, Poseł Marzeny Machałek jaki i jeleniogórskich i dolnośląskich parlamentarzystów i związkowców. Z tej okazji dnia 30 IV o godzinie 11:30 na Stacji Jelenia Góra odbędzie się impreza kolejowa pod tytułem " Majówka z Dartem" której głównym organizatorem jest Komitet Obrony Dolnośląskich Linii Kolejowych. Przewidujemy słodki poczęstunek. Będą również baloniki, plakaty, zdjęcia i upominki. Główną atrakcją będzie przecinanie wstęgi podczas odjazdu pociągu PESA Dart do Białegostoku.


JELENIA GÓRA-LUBLIN: MAMY WSPARCIE SAMORZĄDÓW

W sprawie przywrócenia połączenia kolejowego Jeleniej Góry z Lublinem w zeszłym tygodniu wysłaliśmy pismo do Wiceministra Pawła Stommy- obecnie czekamy na odpowiedź. Swoje wsparcie wyraziła również władza. Poseł Marzena Machałek z okręgu jeleniogórsko- legnickiego i Poseł Monika Wielichowska z okręgu wałbrzyskiego zapowiedziały podjęcie działań w tej sprawie i wysłanie stosownych interpelacji do Premier Beaty Szydło. Obecnie również wysłaliśmy pismo do wszystkich samorządowców i senatorów obu okręgów. Poniżej jego treść:

My mieszkańcy Karkonoszy, Kotliny Jeleniogórskiej, Wałbrzycha i okolic domagamy się wydłużenia zgodnie z przyszłorocznym rozkładem jazdy pociągów 2016/17 relacji pociągu TLK I- 26102 BOLKO Lublin- Wrocław z i do Jeleniej Góry.

Naszym zdaniem likwidacja nocnego połączenia, które funkcjonowało w rozkładzie jazdy 2014/15 na odcinku Lublin- Warszawa jest nieuzasadniona i nieprzemyślana. W ten sposób utraciliśmy bezpośrednie połączenie kolejowe z Lubelszczyzną po raz kolejny. Dodatkowo przetrasowanie pociągu TLK “Aurora” relacji Jelenia Góra- Warszawa Wschodnia przez Poznań a nie przez Katowice spowodowało utratę bezpośredniego połączenia Karkonoszy i Wałbrzycha z Górnym Śląskiem! W naszej ocenie prowadzone przez PKP Intercity działania są niedopuszczalne i nieprzemyślane. Wobec powyższego wnioskujemy o przywrócenie powyższego połączenia kolejowego do Lublina trasą przez Katowice, Kielce, Radom w rozkładzie jazdy 2016/17. W obecnym rozkładzie jazdy od marca tego roku figurowały będą dwa połączenia kolejowe z Łodzią. Puszczanie pociągu IC
"Asnyk" do Łodzi Kaliskiej jest niepotrzebne i niezrozumiałe. Jeden pociąg w relacji Jelenia Góra- Białystok p. Łódź w zupełności wystarczy. Można dokonać zamiany połączeń i za omawianego "Asnyka" uruchomić z wyjazdem po godzinie 10:00 TLK do Lublina z Jeleniej Góry. Wagony do owego połączenia można wykorzystać w obiegu z TLK "Aurora" z Warszawy Wschodniej lub Gdyni Głównej, które bezczynnie cały dzień stoją w Jeleniej Górze i Szklarskiej Porębie. W ten sposób zwiększy się dostępność komunikacyjna naszego regionu bez zwiększenia dotacji ze strony Ministerstwa Infrastruktury, która przypuszczamy że w przyszłorocznym rozkładzie będzie na takim samym poziomie jak obecnie.

Do pozytywnych aspektów przemawiających za uruchomieniem połączenia do Lublina należą:
- przywrócenie połączenia kolejowego Jeleniej Góry z Górnym Śląskiem, Kielcami, Radomiem i Lubelszczyzną;
- wprowadzenie konkurencji dla coraz słabiej funkcjonującej oferty PKS "Tour" Jelenia Góra;
- rozwój szeroko rozumianej turystyki w atrakcyjnym turystycznie rejonie Karkonoszy;
- lepsze wykorzystanie coraz lepiej funkcjonującej linii kolejowej nr 274;
- zwiększenie zainteresowania koleją jako najlepszego środka transportu po przez drastyczne skrócenie czasu przejazdu na linii kolejowej nr 274 prowadzącej z Wrocławia przez Świebodzice i Wałbrzych do Jeleniej Góry .


"ŚWIATOWIDEM" NAD MORZE NA MAJÓWKĘ I NA WAKACJE

Ministerstwo Infrastruktury zdementowało informację, jakoby pociąg TLK "Światowid", który planowany był w rozkładzie jazdy 2015/16 w relacji Wrocław- Zielona Góra- Szczecin- Świnoujście został całkowicie usunięty z rozkładu jazdy. Pociąg pojedzie w relacji Wrocław- Świnoujście tyle, że na majówkę i w wakacje. Resort dodaje, że jeżeli frekwencja w tym połączeniu będzie zadowalająca to rozważona zostanie decyzja o uruchomieniu pociągu codziennie zgodnie z rozkładem jazdy 2016/17.

Poniżej przedstawiamy odpowiedź:

w nawiązaniu do pisma z dnia 6 października 2015 r., w sprawie rozkładu jazdy pociągów na trasie Wrocław – Zielona Góra – Szczecin potwierdzam, iż w rozkładzie jazdy pociągów 2015/2016 zaplanowano dzienne połączenie TLK w okresie majówki i wakacji letnich, na trasie Wrocław Główny – Świnoujście przez Zieloną Górę.

W ramach wstępnych prac nad rozkładem jazdy rozważany był całoroczny pociąg kursujący linią kolejową nr 273 Wrocław – Szczecin. Ponieważ środki dostępne w projekcie ustawy budżetowej na rok 2016 nie pozwalają na znaczne zwiększenie oferty przewozowej w porównaniu z rokiem 2015, PKP Intercity SA zaproponowała wykonywanie przewozów na linii nr 273 wyłącznie w sezonie letnim. Niemniej jednak, jeżeli połączenie będzie cechowało się wysoką frekwencją, w opinii resortu możliwe jest rozważenie utrzymania ww. przewozów jako połączenia całorocznego.

Ponadto pragnę wyjaśnić, iż PKP Intercity jako strona Umowy ramowej o świadczenie usług publicznych w zakresie międzywojewódzkich kolejowych przewozów pasażerskich z dnia 25 lutego 2011 r. zobowiązana jest do wykonywania usług na określonych odcinkach sieci, jednak niektóre relacje mogą być obsługiwane sezonowo.


POCIĄGI PASAŻERSKIE DO MIEROSZOWA MOGĄ JEŹDZIĆ BEZ PROBLEMÓW

Szybka odpowiedź PKP Polskie Linie Kolejowe w Wałbrzychu zwiększyła zdecydowanie szansę na przywrócenie ruchu pasażerskiego na linii kolejowej 291. W odpowiedzi na pismo wysłane 14.10.2015 w sprawie stanu technicznego linii kolejowej Wałbrzych- Mieroszów- Mezimesti Ryszard Jawor Radca Działu Eksploatacji PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zakładu Lini Kolejowych w Wałbrzychu potwierdził, że: "nic nie stoi na przeszkodzie, aby po linii mogły kursować pociągi pasażerskie i autobusy szynowe". W związku z powyższym jeszcze w ten weekend wysłane zostanie do UMWD pismo z zapytaniem, czy planowane jest wznowienie ruchu pociągów na linii do Mezimesti i dlaczego pomimo dobrych parametrów ruch na tej linii obecnie odbywa się tylko za sprawą pociągów towarowych? Negatywna odpowiedź dla podstawę do szybkich i zdecydowanych działań w tej sprawie. Jeszcze w tym roku zainteresujemy tym problemem media i przedstawicieli Mieroszowa zarówno tego polskiego, jak i czeskiego. Poniżej mailowa odpowiedź PKP PLK:

Dzień dobry

Z upoważnienia Pana Dyrektora Zakładu Linii Kolejowych w Wałbrzychu w odpowiedzi na Państwa pismo z dnia 09.10.2015 r.

przesłane nam e-mailem w dnia 14.10.2015 r. informuję:

Linia nr 291 Boguszów Gorce Wschód - Mieroszów zgodnie z Załącznikiem 2.1 i 2.2 Regulaminu przydzielania tras pociągów i korzystania z przydzielonych tras

pociągów przez licencjonowanych przewoźników kolejowych w ramach rjp 2014/2015 ( również w rjp 2015/2016) – jest dostępna dla pociągów pasażerskich i autobusów szynowych

o maksymalnej prędkości do km 20,600 - 70 km/h i dalej do km 32,563 – 30 km/h. Stan infrastruktury pozwala na prowadzenie ruchu pociągów, który obecnie po tej linii prowadzony jest całodobowo.

( szczegóły na naszej stronie internetowej: http://www.plk-sa.pl/dla-klientow-i-kontrahentow/warunki-udostepniania-infrastruktury-i-regulaminy/regulaminy-przydzielania-tras-pociagow/regulamin-20142015/ ).

Społeczne zainteresowanie przewozami pasażerskimi na tej linii, które według Państwa jest duże – nie znajduje niestety potwierdzenia poprzez działania organizatora przewozów,

jak również licencjonowanych przewoźników kolejowych. W rozkładzie jazdy 2015/2016 nie została zamówiona żadna trasa dla pociągu pasażerskiego mimo iż nic nie stoi na przeszkodzie

aby takie przewozy mogły się odbywać.


DZIAŁANIA W SPRAWIE PRZYWRÓCENIA POŁĄCZEŃ KOLEJOWYCH NA LINII 291 DO MIEROSZOWA

W dniu dzisiejszym wysłanie pisma do PKP PLK oficjalnie rozpoczęliśmy działania w sprawie przywrócenia regionalnych połączeń kolejowych do Mieroszowa i Mezimesti. Poniżej treść pisma, które wysłaliśmy do Dyrektora IZ Wałbrzych Pana Romana Witulskiego:

Szanowny Panie Dyrektorze!
Komitet Obrony Dolnośląskich Linii Kolejowych prosi o udzielenie informacji jakie są plany PKP PLK dotyczące linii kolejowej nr 291 Wałbrzych – Mezimestii, na której ruch pociągów pasażerskich został zawieszony w dniu 14 grudnia 2003. Zainteresowanie uruchomieniem przewozów pasażerskich na w/w linii jest ogromne zarówno po stronie polskiej jak i czeskiej. Uważamy, że linia ta posiada potężny potencjał przewozowy związany z działalnością Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej oraz licznych szkół średnich i wyższych na terenie Wałbrzycha a w związku z tym zwiększającą się liczbą pracowników , uczniów i studentów z Mieroszowa i okolic . Także wielu mieszkańców Czech przyjeżdża na zakupy do Wałbrzycha. Linia posiada także walory turystyczne związane z uruchomieniem w Mezimestii centrum rekreacji WALZEL, oraz regionu skalnego miasta ADERSPACH. Jak wiemy linia 274 na odcinku od stacji Wałbrzycha Miasto do stacji Boguszów Gorce Wschód jest zmodernizowana w związku z tym aby przywrócić ruch pasażerski należałoby poprawić stan infrastruktury na odcinku Boguszów Gorce Wschód do granicy Państwa czyli od kilometra 17 706 do 31 300 linii 291.
W związku z powyższym prosimy o odpowiedź na poniżej zadane pytania:
1) Jaki jest obecny stan linii nr 291 na odcinku Boguszów Gorce Wschód – Mezimesti?
2) Czy obecnie istniejący stan infrastruktury, na linii kolejowej technicznie może pozwolić na przywrócenie ruchu pasażerskiego na linii kolejowej nr 291?
Odpowiedź na pytania prosimy kierować pod adres e-mail kodlk@vp.pl lub na wyżej podany adres pocztowy.


ROZPOCZYNAMY DZIAŁANIA W SPRAWIE LINII KOLEJOWEJ NR 322 I 291

Zgodnie z wcześniejszymi obietnicami rozpoczynamy działania mające na celu rewitalizację i przywrócenie połączeń na linii kolejowej nr 322 Kłodzko- Stronie Śląskie oraz przywrócenie połączeń kolejowych na linii nr 291 Wałbrzych- Mieroszów (Mezimesti). W dniu wczorajszym do dyrektora wałbrzyskiego oddziału PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. pana Romana Witulskiego zostało wysłane pismo następującej treści:

Szanowny Panie Dyrektorze!
Komitet Obrony Dolnośląskich Linii Kolejowych pragnie wyrazić swoje oburzenie związane z brakiem jakichkolwiek czynności mających na celu zmodernizowanie infrastruktury kolejowej na linii nr 322 Kłodzko- Stronie Śląskie. Uważamy, że linia ta posiada fantastyczne walory krajoznawcze oraz potężny potencjał przewozowy i turystyczny. Od wielu lat słyszy się o likwidacji i całkowitej rozbiórce torów prowadzących do tak wspaniałych uzdrowisk i miejscowości turystycznych, jakimi są Lądek Zdrój i Stronie Śląskie. W związku z powyższym prosimy o odpowiedź na poniżej zadane pytania:
1) Jaki jest obecny stan linii nr 322 na poszczególnych jej odcinkach?
2) Jakie działania podejmie spółka PKP Polskie Linie Kolejowe, aby móc przywrócić w przyszłości ruch kolejowy na wyżej omawianej linii?

Odpowiedź na pytania prosimy kierować pod adres e-mail kodlk@vp.pl lub na wyżej podany adres pocztowy.

W przyszłym tygodniu podobnej treści pismo zostanie wysłane w sprawie linii kolejowej do Mieroszowa. Szacujemy, że przywrócenie połączeń kolejowych na wyżej wymienionych liniach to perspektywa kolejnych 4-5 lat działań.


WIELKI SUKCES CORAZ BLIŻEJ!

WSZYSTKIE POSTULOWANE PRZEZ KODLK POŁĄCZENIA NADAL W PROJEKCIE ROZKŁADU JAZDY 2015/16!

Według informacji, które docierają do nas odnośnie aktualnego projektu rozkładu jazdy 2015/16 nadal wszystkie wymienione już w kwietniu tego roku połączenia są aktualne. Przypomnijmy, że planowane jest wprowadzenie w życie wszystkich postulowanych przez KODLK w ciągu ostatnich 6 lat połączeń kolejowych realizowanych przez PKP Intercity. W planach na dzień dzisiejszy są niżej wymienione połączenia:
1) Jelenia Góra- Białystok p. Wrocław, Łódź, Warszawę
2) Jelenia Góra- Przemyśl p. Wrocław, Częstochowę, Kraków, Rzeszów
3) Jelenia Góra- Szczecin p. Wrocław, Poznań
4) Jelenia Góra- Lublin p. Wrocław, Katowice, Kielce, Radom
5) Jelenia Góra- Białystok/ Gdynia p. Wrocław, Poznań
6) Zielona Góra- Przemyśl p. Głogów, Wrocław, Częstochowę, Kraków
7) Wrocław- Szczecin p. Głogów, Zieloną Górę,
8) Kudowa Zdrój- Gdynia Główna p. Wrocław, Poznań
9) Kudowa Zdrój- Białystok p. Wrocław, Poznań
10) Węgliniec- Warszawa Wschodnia p. Wrocław, Częstochowę Stradom

Projekt rozkładu jazdy na chwilę obecną nie powinien odbiegać znacząco od oficjalnego, ponieważ ostateczne decyzje dotyczące grudniowego rozkładu jazdy są już prawie podjęte.


RUSZYŁ REMONT W STACJI JELENIA GÓRA

Nareszcie ruszył remont dworca kolejowego w stacji Jelenia Góra. O zdobycie środków na ten cel staraliśmy się już w roku 2011. PKP PLK obiecała, nam ten remont w 2013 roku, jednak jego rozpoczęcie wielokrotnie przesuwano tłumacząc się brakiem środków na jego kompleksową realizację. Pomimo tego w maju bieżącego roku spółka zapewniła nas, że nasze postulaty zostaną spełnione i dotrzymała słowa. 15 czerwca zamknięto dla ruchu peron nr 4. Początkowo prace opierały się na rozbiórce torów dojazdowych do peronu. Obecnie z peronu czwartego jedyne co pozostało to obudowa małego zadaszenia przy schodach wejściowych na peron. Reszta jest doszczętnie rozebrana. Infrakol wziął się również za rozbiórkę peronu nr 3. Demontują posadzkę i wiatę peronową. Ruch pociągów odbywa się na peronie nr 2 oraz specjalnie otwartym dla ruchu pasażerskiego torze 10 przy peronie 1a. Pociągi jadące od strony Szklarskiej Poręby w kierunku Wrocławia wjeżdżają na tor drugi przy peronie drugim. W odwrotnym kierunku ruszają z toru czwartego przy peronie drugim. Z peronu 1a odprawiane są natomiast pociągi jadące w kierunku Węglińca. O dalszym postępie prac będziemy Państwa na bieżąco informować.


JUŻ ZA TYDZIEŃ "ROZEWIEM" DO KŁODZKA I KUDOWY ZDRÓJ

Już z 26 na 27 czerwca pociąg pośpieszny TLK "Rozewie" Gdynia- Jelenia Góra pociągnie wagony bezpośrednie do Kudowy Zdrój przez Strzelin, Kamieniec Ząbkowicki, Kłodzko. To oznacza, że po raz pierwszy od ponad 6 lat do Kudowy, Polanicy i Dusznik zawita pociąg dalekobieżny. Stało się tak dzięki naszej współpracy z mieszkańcami regionu kłodzkiego i przedstawicielami gmin i miejscowości położonych na trasie przejazdu tego pociągu na odcinku Wrocław- Kudowa Zdrój. O to połączenie KODLK starało się już od września 2012 roku. 14 pism, które napisaliśmy w okresie od roku 2012 do roku 2014 w tej sprawie pomogło, aby Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju wspólnie z PKP Intercity uruchomiło połączenie, które kursowało nieprzerwanie do Kudowy przez ponad 40 lat. Z nieoficjalnych informacji, które otrzymaliśmy Ministerstwo wraz ze spółką PKP IC planuje również uruchomienie tego połączenia na rozkład jazdy 2015/16. Wszystko jednak oczywiście zależy od frekwencji. Dlatego już dziś serdecznie zachęcamy wszystkich Państwa do podróżowania tym pociągiem nad polskie morze. Niech kolej w regionie kłodzkim odzyskuje pomału swój dawny świetny blask!!!