KODLK: kolej na Dolnym Śląsku

Komitet Obrony Dolnośląskich Linii Kolejowych

Uwaga pociąg!
KODLK - zdjęcie nr 1 KODLK - zdjęcie nr 2 KODLK - zdjęcie nr 3

Archiwum wiadomości

WOJNA O POCIĄG NA ZGORZELECKIEJ DO WARSZAWY TRWA!

KODLK dotarło do założeń dotyczących przyszłorocznego rozkładu jazdy pociągów z którego wynika, że na linii zgorzeleckiej planowany jest tylko pociąg z Legnicy do Warszawy i to w kategorii EIC, czyli niedostępnej dla przeciętnego "zjadacza chleba". W związku z powyższym zaalarmowaliśmy po raz kolejny przedstawicieli Bolesławca. Na ich reakcję nie trzeba było długo czekać. XXXV Konferencja Krajowa przedstawicieli gmin i powiatów Polskiej części Euroregionu Nysa została poświęcona min temu problemowi. Poniżej przedstawiamy treść pisma skierowanego do Minister Infrastruktury i Rozwoju Ewy Wasiak:

"Zgromadzeni na XXXV Konferencji Krajowej przedstawiciele gmin i powiatów polskiej części Euroregionu „Nysa” domagają się od rządu, podległych mu spółek kolejowych i samorządu województwa dolnośląskiego przywrócenia bezpośredniego połączenia kolejowego zachodniej części Dolnego Śląska z Warszawą (Węgliniec/Lubań)

Jak się dowiadujemy, w rozkładzie 2015/16 PKP Intercity przywraca bezpośrednie połączenie Legnica – Warszawa; będzie to powtórzenie błędu z rozkładu 2012/13 zamiast gwarantującego sukces przedłużenia tej relacji do Węglińca/Lubania, a po zelektryfikowaniu linii do Zgorzelca.
Końcem 2014 roku zlikwidowano bezpośredni pociąg do Berlina/Hamburga, a w marcu 2015 roku pociągi Drezno – Wrocław. W ten sposób doprowadzono do niedostępności kolejowej naszego regionu od strony Niemiec, jaka nie miała jeszcze miejsca w historii.
Sprzeciwiamy się marginalizacji i peryferyzacji południowo-zachodniej części Polski. Te procesy rujnują dwudziestoczteroletnie starania o integrację polskiej, czeskiej i niemieckiej części pierwszego polskiego euroregionu „Nysa”". Samorządowcy chcą również przywrócenia bezpośrednich połączeń kolejowych na Magistrali Zgorzeleckiej do Drezna i Berlina. O efektach i dalszych działaniach będziemy Państwa na bieżąco informować.


PO SZEŚCIU LATACH PRZERWY Z KUDOWY DO GDYNI

Po sześciu latach przerwy wraca bezpośredni pociąg z Kudowy Zdrój przez Kłodzko, Wrocław, Poznań, Bydgoszcz, Gdańsk do Gdyni Głównej. Połączenie wystartuje z Gdyni o godz 21:08 aby w Kudowie zameldować się o 8:17. Powrót do Gdyni planowany jest z Kudowy na godzinę 20:24 a przyjazd do Gdyni na 7:54. Komitet Obrony Dolnośląskich Linii Kolejowych starał się o to połączenie od 2012 roku. Spółka PKP Intercity postanowiła w tym rozkładzie uruchomić pociąg TLK "Rozewie" w relacji z Gdyni do Kudowy w w sezonie wakacyjnym. Nie wykluczone jednak, że od grudnia na stałe zagości on w Kłodzku, Polanicy, Dusznikach czy Kudowie. PKP IC planuje uruchomienie w tym pociągu wagonów do Kudowy Zdrój codziennie. KODLK osobiście się o to postara. Wszystko zależne jest od frekwencji w wakacje, dlatego już dziś serdecznie zachęcamy do korzystania z tego połączenia.


INFRAKOL ZMODERNIZUJE PERONY W JELENIEJ GÓRZE

PKP PLK zakończyło już procedury przetargowe dotyczące modernizacji peronów i wiat peronowych w stacji Jelenia Góra. Najkorzystniejszą okazała się oferta konsorcjum Infrakol, Track Tec Construction której kwota wynosi 19 mln 480 tys. Do przetargu przystąpili również: Budimex, Ferrovial Agroman i konsorcjum Przedsiębiorstwo EL-IN, Intop Warszawa, konsorcjum ETF Polska, oraz Skanska. Przy wyborze wykonawcy brano pod uwagę: cenę (70 proc.), termin realizacji (20 proc.) i gwarancję (10 proc.). Prace mają zostać zakończone do 11 grudnia 2015, chodź PKP PLK informuje, że ostatecznym terminem jest kwiecień 2016r.


ROZPOCZYNA SIĘ MODERNIZACJA STACJI JELENIA GÓRA!

Już tylko dni dzielą nas od historycznej chwili w Jeleniej Górze. Mianowicie dzięki staraniom naszym oraz jeleniogórskich samorządów w pierwszej połowie czerwca rozpocznie się modernizacja i przebudowa peronów, wiat peronowych i przejść podziemnych w stacji Jelenia Góra. Opóźnienie rozpoczęcia prac budowlanych wynika z konieczności włączenia zakresu prac związanych z pilotażowym projektem Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej oraz koniecznością pozyskania dodatkowych środków finansowych, ze względu na złożone na realizację zadania oferty, przekraczające wartość kosztorysową. Harmonogram prac uległ przesunięciu czasowemu, ale zakres robót pozostaje bez zmian. Obejmuje on m.in.:
1) przebudowę peronu nr 2,3 i 4 z podniesieniem do wysokości 0,76 m,
2) modernizację wiat peronowych na peronie 2,3 i 4;
3) modernizację przejścia pod torami w km 125,808;
4) dostosowanie torów przyperonowych do przebudowanych peronów;
5) regulację sieci trakcyjnej;
6) przebudowę oświetlenia na peronach oraz w przejściu pod torami;
7) zabudowę urządzeń Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej;
8) zabudowę systemu monitoringu wizyjnego.

Z powodu opóźnienia zakończenie prac modernizacyjnych planowane jest na kwiecień 2016r.

Dzięki temu już w kwietniu przyszłego roku będziemy mogli korzystać z nowo przebudowanego Dworca Głównego w Jeleniej Górze. Komitet Obrony Dolnośląskich Linii Kolejowych wspólnie z poseł Marzeną Machałek starał się o zagospodarowanie środków na ten cel w latach 2011-2013 jednak ze względów wyżej wymienionych prace modernizacyjne rozpoczną się teraz. Jeleniogórzanie czekają na ten moment już ponad 50 lat!


5 LAT CIĘŻKIEJ PRACY I OWOCNEJ WSPÓŁPRACY

22 sierpnia tego roku Komitet Obrony Dolnośląskich Linii Kolejowych będzie obchodził piątą rocznicę założenia. Z tej okazji chcielibyśmy podsumować naszą działalność, a jest o czym pisać. W ciągu pięciu ostatnich lat działo się bardzo wiele. Jednak pomimo wielu zawirowań udało się osiągnąć sporo, ale wymagało to z naszej strony wielkiej wytrwałości i przede wszystkim umiejętnego dążenia do zdobywania wyznaczonych przez siebie celów. Poniżej lista dokonań i organizowanych działań:

Rok 2009

- 22 sierpnia założenie KODLK w Jerzmanicach Zdroju;
- organizacja wspólnie z Poseł Marzeną Machałek konferencji "Błędne koło kolejowe" poświęconej likwidowanym na Dolnym Śląsku połączeniom;
- 13 grudnia (pierwszy sukces) przywrócenie pociągu TLK "Karkonosze" z Warszawy Wschodniej do Jeleniej Góry i Szklarskiej Poręby Górnej. 12 września 2009 PKP Intercity skróciło jego relację do Wrocławia odcinając Jelenią Górę i Wałbrzych od innych województw;
- 13 grudnia wywalczenie nowego pociągu TLK relacji Przemyśl Główny- Jelenia Góra przez Kraków, Katowice, Wrocław, Legnicę, Węgliniec (pociąg kursował do czerwca 2010);
- wywalczenie połączeń kolejowych na linii lwóweckiej, które zgodnie z zaprojektowanym rozkładem jazdy miały nie pojechać

Rok 2010

- 17 luty organizacja wspólnie z Poseł Marzeną Machałek i Posłem Ryszardem Legutko konferencji "Z Drezna do Kłodzka pociągiem" poświęconej połączeniom kolejowym Saksonii z Jelenią Górą i Kotliną Kłodzką;
- 10 marca organizacja wspólnie ze Starostwem Powiatowym w Kłodzku konferencji poświęconej likwidacji dalekobieżnych połączeń kolejowych w rejon Kotliny Kłodzkiej, a przede wszystkim z Poznaniem;
- 16 kwietnia organizacja drugiej konferencji w Polanicy Zdroju ( temat powyższy). Efekty powyższych konferencji poznaliśmy w roku 2011;
- rozpoczęcie starań o przywrócenie połączeń kolejowych Jeleniej Góry z Krakowem i Szczecinem (odzew na likwidację w dniu 1 czerwca 2010 TLK Przemyśl- Jelenia Góra);

Rok 2011

- przywrócenie dzięki współpracy z NOZZ "Kontra" połączenia kolejowego Jeleniej Góry i Wałbrzycha z Krakowem i Rzeszowem (IR "Galicja");
- wydłużenie relacji wakacyjnego pociągu IR "Barbakan" relacji Świnoujście- Wrocław do Jeleniej Góry. Pociąg kursował codziennie w okresie 23 czerwca- 31 sierpnia;
- grudzień przywrócenie kolejowego połączenia Kotliny Kłodzkiej z Poznaniem w postaci uruchomienia pociągu IR "Szczeliniec" relacji Białystok - Międzylesie i powrotnego IR "Mamry" relacji Międzylesie- Olsztyn ( oba dwu relacyjne na odcinku Międzylesie- Poznań- Międzylesie);
- wywalczenie wspólnie z poseł Marzeną Machałek środków na dokończenie remontu dworca kolejowego w Jeleniej Górze. Modernizacja rozpocznie się w trzecim kwartale 2014 roku.

Rok 2012

- 13 luty organizacja wspólnie z Poseł Marzeną Machałek konferencji p.n. "Koleją z Dolnego Śląska do Stolicy". Efektem było przywrócenie od grudnia 2012 codziennego połączenia kolejowego Jelenia Góra- Warszawa Wschodnia w porze dziennej ( dawne "Sudety", obecna "Śnieżka") i wydłużenie relacji pociągu TLK "Wrocławianin" Warszawa Wschodnia- Wrocław z i do Legnicy. Pociąg ten kursował codziennie w okresie od grudnia 2012 do grudnia 2013r.;
- czerwiec 2012 wydłużenie dzięki naszym interwencjom terminów kursowania pociągu TLK "Rozewie" relacji Gdynia Główna- Jelenia Góra. Pociąg ten na odcinku Wrocław- Jelenia Góra kursował jako pociąg sezonowy. Od grudnia 2012 ponownie do Jeleniej Góry dociera codziennie;
- przywrócenie porannego połączenia kolejowego Kotliny Jeleniogórskiej z Poznaniem w postaci uruchomienia pociągu IR "Rudawy" Jelenia Góra- Białystok w powrotnym kierunku jako IR "Sokoliki" Olsztyn- Jelenia Góra;
- 22 sierpnia ( w dniu trzeciej rocznicy powstania KODLK) organizacja wspólnie z Poseł Marzeną Machałek i Starostwem Powiatowym w Lubaniu konferencji p.n. "Kolej Doliny Bobru i Kwisy- teraźniejszość i przyszłość". Konferencja była swoistą reakcją i apelem na likwidację w sierpniu 2012 połączeń kolejowych na linii 279 (Lubań- Węgliniec) w tym połączeń kolejowych Lubania z Wrocławiem. Wywalczyliśmy również rokrocznie zagrożone likwidacją połączenia kolejowe między Jelenią Górą a Lwówkiem Śląskim. Efektem konferencji było utrzymanie połączeń kolejowych między Lwówkiem a Jelenią Górą oraz wygospodarowanie środków na modernizację linii kolejowej 279 Lubań- Węgliniec;
- wrzesień przywrócenie wspólnie z NOZZ "Kontra" połączenia kolejowego pociągu IR "Łużyce" relacji Kraków Płaszów- Węgliniec. Pociąg ten kursował codziennie w okresie od grudnia 2012 do grudnia 2013;
- październik 2012 zdecydowana reakcja na zamiary wyłączenia z eksploatacji linii kolejowej nr 289 Legnica- Rudna Gwizdaków przez PKP PLK. Nawiązanie współpracy z Posłem na Sejm RP Wojciechem Zubowskim oraz Prezydentem Lubina Panem Raczyńskim. Efektem jest utrzymania ciągłe linii w ruchu oraz wywalczenie środków na modernizację odcinka. Remont według planów PKP PLK ma się rozpocząć w 2016 roku;

ROK 2013

- obrona połączeń kolejowych Drezno- Wrocław. Według założeń UMWD pociągi miały kursować tylko do maja 2013 natomiast później ich relacja miała zostać skrócona do Gorlitz lub Zgorzelca;
- obrona linii lwóweckiej na wieść o wyłączeniu jej z eksploatacji. Utrzymanie codziennych połączeń kolejowych na sezon 2013/14;
- 27 czerwca organizacja konferencji "Przyszłość kolei na Dolnym Śląsku". Efektem jest dalsze utrzymanie ruchu regionalnego w rozkładzie jazdy 2013/14 na linii Jelenia Góra- Wrocław przez Przewozy Regionalne;
- przywrócenie regionalnego ruchu pasażerskiego na wielkopolskim odcinku linii kolejowej 281 (Oleśnica- Gniezno). Pociągi kursowały przez okres trzech miesięcy;
- przywrócenie połączeń kolejowych od grudnia 2013 z Lubania do Wrocławia (linia 279 i efekt konferencji z 2012 roku);
- rozpoczęcie starań o przywrócenie połączeń TLK na linii do Kudowy Zdrój.

Rok 2014

- wywalczenie połączenia kolejowego TLK do Kudowy Zdrój. Od grudnia 2014 wagony bezpośrednie do tego kurortu pociągnie TLK "Karkonosze";
- zwieńczenie ponad czteroletnich starań o przywrócenie połączenia kolejowego Jeleniej Góry i Wałbrzycha z Lublinem w postaci wydłużenia relacji pociągu TLK "Karkonosze" (Szklarska Poręba) Jelenia Góra- Warszawa Wschodnia przez Dęblin na Lubelszczyznę;
- kolejna skuteczna obrona pociągu TLK "Rozewie" Gdynia Główna- Jelenia Góra. Według planów PKP Intercity od marca 2014 na odcinku Wrocław- Jelenia Góra pociąg ten ponownie miałby kursować w ferie, wakacje, dłuższe weekendy i święta;
- wywalczenie w kontekście likwidowanego od grudnia 2014 IR "Piast" relacji Jelenia Góra- Katowice- Warszawa połączenia kolejowego Jeleniej Góry i Wałbrzycha z Katowicami i Krakowem. Pociąg TLK Jelenia Góra- Katowice- Jelenia Góra ze skomunikowaniem na stacji Katowice z Autobusową Komunikacją Zastępczą do Krakowa ma rozpocząć kursowanie od grudnia 2014r;
- 10 czerwca 2014 organizacja konferencji p.n. "Koleją po Dolnym Śląsku" w Centrum Ceramiki i Szkła w Bolesławcu. Rozpoczęcie starań o przywrócenie dalekobieżnych połączeń kolejowych na linii 273 Wrocław- Zielona Góra- Szczecin. Kontynuacja trwającej już prawie 5 lat batalii o połączenia dalekobieżne na linii kolejowej Wrocław- Zgorzelec. Rozpoczęcie starań o pozyskanie środków na modernizację linii kolejowej 283 Jelenia Góra- Lwówek Ślaski- Zebrzydowa. Nawiązanie współpracy sprawie modernizacji linii kolejowej 346 Zgorzelec- Bogatynia.

W ciągu pięciu ostatnich lat zorganizowaliśmy dodatkowo dwa duże festyny ( czerwiec 2011 i grudzień 2012), pomogliśmy dzieciom z placówek opiekuńczo- wychowawczych zarówno jak i tym chorym przeprowadzając mi.n. zajęcia dydaktyczne na temat kolei i prowadząc szeroko zakrojoną działalność woluntarystyczną, napisaliśmy ponad 346 pism do spółek kolejowych oraz samorządów i organizacji pozarządowych oraz nawiązaliśmy współpracę z ponad 30 portalami medialnymi większymi i mniejszymi.

W tym miejscu pragniemy złożyć podziękowania dla wszystkich osób a w szczególności dla Poseł na Sejm RP Marzeny Machałek, Posła na Sejm RP Wojciecha Zubowskiego, Sekretarza UM Bolesławiec Pana Jerzego Zielińskiego, Prezydenta Miasta Bolesławiec Pana Piotra Romana, oraz wszystkim innym, których nie wymieniliśmy, a którzy owocnie współpracowali i współpracują z nami do tej pory. Bez Państwa wsparcia na pewno byłoby dużo trudniej!

Miejmy nadzieję, że kolejne lata przyniosą jeszcze więcej sukcesów i pozytywnych działań na rzecz rozwoju kolei na Dolnym Śląsku.


PROJEKT ROZKŁADU JAZDY DLA WIELKOPOLSKI NA SEZON 2014/15

Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego opublikował przedwczoraj projekt rozkładu jazdy na sezon 2014/15. Nas cieszy dodatkowa para pociągów w relacji Poznań Główny- Jelenia Góra. Oprócz znanego już "Kamieńczyka" do Szklarskiej Poręby pojawi się "Szklarka". Pociąg będzie wyjeżdżał z Poznania o godzinie 16:10, a w Jeleniej Górze zamelduje się koło godziny 21:30. Powrotna jego relacja zaplanowana jest na wczesne godziny ranne. Wyjazd z Jeleniej Góry koło godziny 5:30 rano a przyjazd do Poznania o 11:02. W projekcie jest jeszcze jedna warta uwagi propozycja. Chodzi o pociągi 77464 relacji Poznań - Leszno i 76920 relacji Leszno- Kłodzko. Oba z nich zarówno w jedną, jaki i w drugą stronę są ze sobą na stacji Leszno skomunikowane. Urząd Marszałkowski przedkłada do konsultacji przedstawiony przez siebie projekt. W związku z powyższym warto powalczyć o to, aby oba pociągi połączyć w jedną relację. Wtedy to Kotlina Kłodzka uzyska bezpośrednie połączenie kolejowe z Poznaniem. Co za tym idzie oprócz pociągu IR do Krakowa, TLK do Lublina i Gdyni będzie to kolejny pociąg dalekobieżny na tej linii. Zachęcamy wspólnie do wysyłania wniosków w powyższej sprawie na adres kolej@umww.pl Im nas więcej , tym lepiej. Dziś wysłaliśmy pisma do UMWW i UMWD. W poniedziałek pójdą apele do samorządów oraz mediów Ziemi Kłodzkiej. O wynikach naszej wspólnej akcji poinformujemy Państwa pod koniec sierpnia.


BĘDZIE WALKA O LWÓWEK DO UPADŁEGO!

Efektem Bolesławieckiego spotkania jest zawiązanie się kilku grup roboczych, a należą do nich:
- grupa robocza w sprawie przywrócenia ruchu dalekobieżnego na linii kolejowej E-30 Zgorzelec- Wrocław;
- grupa robocza w sprawie modernizacji linii kolejowej nr 346 i odbudowy siedmiokilometrowego odcinka do Bogatyni oraz budowy przystanku kolejowego w Porajowie;
- grupa robocza w sprawie przywrócenia połączenia kolejowego Jeleniej Góry z Krakowem;
- grupa robocza w sprawie modernizacji linii kolejowej nr 283 Jelenia Góra- Lwówek Śląski.

Wszystkim trzem grupom przewodniczył będzie Komitet Obrony Dolnośląskich Linii Kolejowych. Ta ostatnia jest efektem nawiązania współpracy z Panem Romanem Kulczyckim Sekretarzem miasta Głogów, obywatelem Lwówka Ślaskiego. Wraz ze Stowarzyszeniem "Dobro Wspólne", którego Pan Roman jest Prezesem, byłym Starostą Lwóweckim Panem Arturem Zychem, Jerzym Zielińskim szefem grupy roboczej zajmującej się kolejnictwem w ERN oraz Posłem na sejm RP Wojciechem Zubowskim na początku września tego roku zorganizujemy kolejną konferencję mającą na celu jak najszybsze zmobilizowanie władz Lwówka i Jeleniej Góry do działań mających na celu zapobiegnięcie dalszej degradacji tej pięknej linii kolejowej. Szczegółowy termin spotkania będzie znany na początku sierpnia. Tymczasem jeszcze w przyszłym tygodniu w powyższej sprawie pójdą deklaracje do Władz Państwowych oraz odbędą się rozmowy telefoniczne z przedstawicielami PKP Polskie Linie Kolejowe. O dalszych działaniach na pewno Państwa poinformujemy.


BĘDĄ KOLEJNE KONFERENCJE!

Wczoraj o godzinie 10:00 w Bolesławieckim Centrum Kultury odbyła się konferencja kolejowa poświęcona przyszłości kolei na liniach E-30, 274, 279, 273, 283 i 312 oraz 346. Efektem konferencji jest podpisanie deklaracji do Premiera Dolnalda Tuska oraz wszystkich zainteresowanych w tym Radnych Sejmiku Województwa Dolnośląskiego o przywrócenie dalekobieżnych połączeń kolejowych na linii E-30 Do Warszawy, Krakowa i Gdyni, na linii 274 do Krakowa oraz na linii 273 do Krakowa i Szczecina w terminie codziennym. Druga część konferencji była poświęcona liniom regionalnym. Tutaj pujdzie osobny apel dotyczący poparcia ich modernizacji i przywrócenia ruchu na liniach, na których go nie ma obecnie. Najbardziej istotne w tym wszystkim jest to, że zaproszone osoby są żywo zainteresowane problemem. Dzięki temu z inicjatywy Grzegorz Oleś Prezesa KODLK i Sekretarza Miasta Bolesławiec Pana Jerzego Zielińskiego zastaną utworzone grupy robocze, które osobiście będą zajmowały się poruszanymi problemami. EFEKTEM ROZMÓW JEST ORGANIZACJA KOLEJNYCH KONFERENCJI! Będą się one odbywały kolejno w Głogowie (linia 273 i 289) pod koniec sierpnia, we Lwówku Śląskim (linia 283) początek września, Porajów i Bogatynia koniec września i początek października (linia kolejowa 346). Reszta w przyszłym tygodniu.


DEKLARACJE NA KONFERENCJE DO PREMIERA JUŻ GOTOWE!

Poniżej przedstawiamy teksty deklaracji skierowanych do Premiera Donalda Tuska. Będą one dotyczyły dalekobieżnych połączeń kolejowych na liniach kolejowych 274, 273 i E-30 oraz modernizacji linii kolejowej 283 Jelenia Góra- Zebrzydowa. Miłego czytania:

1. Deklaracja w sprawie dalekobieżnych połączeń kolejowych.
„Deklaracja w sprawie przywrócenia połączeń kolejowych Zgorzelca (Lubania) z Warszawą, Krakowem i Gdynią oraz Jeleniej Góry z Krakowem i Głogowa ze Szczecinem i Krakowem”

My niżej podpisani prezydenci i burmistrzowie miast, oraz samorządowcy, działacze i przedstawiciele spółek kolejowych zwracamy się do Pana Premiera z prośbą o podjęcie niezwłocznych działań mających na celu przywrócenie w przyszłorocznym rozkładzie jazdy, obowiązującym od 13 grudnia 2014 bezpośrednich połączeń kolejowych łączących Zgorzelec (Lubań) z Warszawą, Krakowem i Gdynią oraz Jelenią Górę z Krakowem i Głogów ze Szczecinem i Krakowem. Uważamy, że PKP Intercity jako spółka kolejowa pełniąca funkcję publiczną, otrzymująca dotację z Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju na dofinansowanie połączeń kategorii TLK, winna jest bezwzględnie przywrócić na wyżej wymienionych trasach połączenia kolejowe kategorii TLK. W lutym 2011 roku Spółka PKP Intercity zawarła z ówczesnym Ministerstwem Infrastruktury 10-letnią umowę, na dofinansowanie międzywojewódzkich połączeń dalekobieżnych na poszczególnych liniach kolejowych. Tą umową zostały objęte również objęta linie Jelenia Góra – Legnica – Wrocław, Jelenia Góra- Wałbrzych- Wrocław oraz Szczecin- Zielona Góra- Głogów- Wrocław. Obecna sytuacja, kiedy na wymienionych trasach brak jest jakiegokolwiek codziennego połączenia dalekobieżnego TLK w przypadku linii Jelenia Góra- Legnica- Wrocław i Szczecin- Zielona Góra- Wrocław, oraz codziennego połączenia kolejowego w relacji Jelenia Góra- Kraków (Rzeszów, Przemyśl) na linii Jelenia Góra- Wałbrzych- Wrocław– jest równoznaczna z nie wywiązywaniem się PKP Intercity z warunków zawartej umowy, a takie miasta jak: Zgorzelec, Lubań, Węgliniec, Bolesławiec, Legnica, Chojnów, Brzeg Dolny, Głogów, Nowa Sól, Rudna czy Ścinawa i Wołów pozbawione są dalekobieżnego połączenia kolejowego. Dodatkową informacją przemawiającą za przywróceniem połączeń kolejowych na powyższych liniach jest fakt, iż na wszystkich liniach będących w naszym zainteresowaniu prowadzone są zaawansowane prace modernizacyjne, z których większość ma się zakończyć w 2015 roku. We wrześniu tego roku dzięki staraniom Komitetu Obrony Dolnośląskich Linii Kolejowych i samorządów ziemi jeleniogórskiej przeprowadzona zostanie również gruntowna przebudowa wiat peronowych i peronów w stacji Jelenia Góra, co dodatkowo uatrakcyjni podróżowanie tak fantastycznym środkiem transportu, jakim jest kolej. W roku 2011 natomiast zakończona została modernizacja linii kolejowej E-30 na odcinku Zgorzelec- Wrocław, a jej koszt pochłonął z budżetu Państwa ponad 2,5 miliarda złotych.
Szanowny Panie Premierze, proszę przeanalizować przedstawioną sytuację i wspólnie z zobowiązaną do tego Spółką PKP InterCity, doprowadzić do przywrócenia codziennych połączeń kolejowych w relacjach ze Zgorzelca (Lubania) do Warszawy, Krakowa i Gdyni, z Jeleniej Góry i Wałbrzycha do Katowic, Krakowa i Rzeszowa oraz z Głogowa, Ścinawy, Wołowa, Zielonej Góry czy Nowej Soli również do Katowic i Krakowa a także do Szczecina . Dzięki temu Spółka kolejowa PKP InterCity skutecznie wywiąże się z warunków umowy, której przedmiotem jest uruchomienie połączeń kolejowych TLK na odcinkach Wrocław- Legnica- Jelenia Góra, Wrocław- Wałbrzych- Jelenia Góra oraz Szczecin- Zielona Góra- Wrocław.

2) Deklaracja w sprawie modernizacji linii kolejowej 283.
„Deklaracja w sprawie remontu linii kolejowej nr 283 Jelenia Góra- Zebrzydowa”
My niżej podpisani prezydenci i burmistrzowie miast, oraz samorządowcy, działacze i przedstawiciele spółek kolejowych zwracamy się do Pana Premiera z prośbą o podjęcie działań mających na celu zagospodarowanie środków na rewitalizację linii kolejowej nr 283. Linia ta, łącząca Jelenią Górę, Wleń, Lwówek Śląski i Niwnice z Zebrzydową a dalej z Żaganiem jest jedną z najpiękniejszych i najbardziej bogatych w walory turystyczne linii kolejowych w Polsce. Przed laty można było tędy dojechać do tak dużych ośrodków miejskich jak Zielona Góra, Poznań, czy Szczecin. Oprócz tego ponad połowa tej trasy znajduje się na terenie Parku Krajobrazowego Doliny Bobru co dodatkowo stwarza warunki do czynnego uprawiania turystyki. Nadmienić również trzeba, że linia obsługuje ruch regionalny dowożąc ludzi do pracy a uczniów i studentów do szkół. Niestety powolna degradacja tej linii i od lat prowadzona polityka regionu zmierzająca do jej powolnego upadku spowodowały drastyczny spadek popytu, zmniejszenie liczby kursów i całkowite zawieszenie ruchu kolejowego na odcinku Lwówek Śląski - Zebrzydowa. Postępująca degradacja linii może w niedługim czasie spowodować całkowite zawieszenie ruchu również na odcinku Jelenia Góra – Lwówek Śląski. Chcąc uratować tą piękną trasę kolejową, konieczne jest wyremontowanie linii a co za tym idzie zwiększenie prędkości rozkładowej z 20 do minimum 70 km/h, jak również zwiększenie liczby kursów oraz zmiana rozkładu jazdy polegająca na dopasowaniu godzin odjazdów i przyjazdów do potrzeb pasażera.


POCIĄGI Z LUBANIA DO WROCŁAWIA TO STRZAŁ W DZIESIĄTKĘ!

Jak donoszą nam mieszkańcy powiatu lubańskiego uruchomione w grudniu 2013 połączenia kolejowe między Lubaniem a Wrocławiem cieszą się sporym zainteresowanie wśród podróżnych. Frekwencja nierzadko już na stacji początkowej w Lubaniu sięga 30 %. Z powodzeniem utrzymują się również kursy z Jeleniej Góry do Lwówka Śląskiego. Najczęściej korzystają z nich mieszkańcy położonych na trasie miejscowości, takich jak: Marczów, Dębowy Gaj czy Pilchowice. Niebotycznym zainteresowaniem cieszy się również pociąg IR "Mamry" relacji Szklarska Poręba- Olsztyn Główny, który dzięki naszym staraniom jeździ codziennie od grudnia 2013. Niestety potwierdzają się nasze przypuszczenia dotyczące zamiany IR "Galicja" Jelenia Góra- Kraków na IR "Piast" Jelenia Góra- Warszawa Wschodnia p. Katowice. Pociąg ze względu na brak połączenia z Małopolską, zbyt okrężną trasę i długi czas przejazdu nie cieszy się już tak dużą popularnością, jak kursujący przez trzy poprzednie rozkłady IR "Galicja". Starania o przywrócenie tego newralgicznego połączenia od grudnia 2014 nadal trwają i będą trwały, aż do skutku.