KODLK: kolej na Dolnym Śląsku

Komitet Obrony Dolnośląskich Linii Kolejowych

Uwaga pociąg!
KODLK - zdjęcie nr 1 KODLK - zdjęcie nr 2 KODLK - zdjęcie nr 3

Archiwum wiadomości

Z LUBLINEM DO URZĘDU TRANSPORTU KOLEJOWEGO I UOKiK

Dziś rano poszły pisma do Urzędu Transportu Kolejowego i Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w sprawie rażących kłamstw ze strony PKP Intercity w sprawie zamiany relacji pociągu TLK "Karkonosze". W piśmie uwzględniliśmy fakt, iż nie może być tak, że spółka coś obiecuje i robi to odpowiadając na pismo urzędowe, a później z niewiadomych przyczyn milczy! Taka profanacja, to kłamstwo w żywe oczy! W naszej opinii jest to niezgodne z prawem. Miejmy nadzieję, że przedstawiciele obu Urzędów zajmą się kompetentnie tą sprawą.


KOLEJNE APELE

Po wywalczeniu wydłużenia relacji pociągu TLK I-61200/1 Jelenia Góra- Warszawa Wschodnia do Lublina Komitet Obrony Dolnośląskich Linii Kolejowych rozpoczyna starania o połączenia w przyszłorocznym rozkładzie jazdy. W tym miesiącu wysłane zostały pisma z zapytaniem o:
1) remont wiat, peronów i przejść podziemnych w Jeleniej Górze;
2) remont linii kolejowej Katowice- Kraków;
3) przywrócenie połączenia kolejowego Jeleniej Góry z Krakowem (PKP InterCity i Przewozy Regionalne);
4) przywrócenie połączenia kolejowego Zgorzelca i Legnicy z Krakowem (PKP InterCity i Przewozy Regionalne).

W przyszłym miesiącu rozpoczniemy starania o powrót połączeń kolejowych na MagIstrali Zgorzeleckiej oraz pociągu łączącego Jelenią Górę i Wałbrzych ze Szczecinem. Wyślemy również pismo do PKP InterCity i Ministerstwa Infrastruktury potwierdzające uruchomienie w przyszłorocznym rozkładzie jazdy pociągu z Kudowy lub Pragi do Gdyni, oraz codzienego TLK Pirat z Bielska Białej do Szczecina, Swinoujścia i Kołobrzegu. Te pociągi spółka PKP IC oraz decydenci z Ministerstwa obiecali nam już w zeszłym roku. Powalczymy również o codzienny IR "Piast" z Kudowy do Warszawy. Sprawdzimy również jak się mają obietnice dotyczące remontu linii kolejowej 289 Legnica- Rudna Gwizdanow oraz linii kolejowej 283 Jelenia Góra- Zebrzydowa. Na koniec wydłużenie TLK "Słowiniec" ponownie do Wrocławia oraz przetrasowanie na starą trasę TLK "Podhalanin" Szczecin- Zakopane p. Wrocław.


LUBLIN - JELENIA GÓRA JUŻ OD 9 MARCA!

Pan Jakub Kapturzak Zastępca Dyrektora Departamentu Transportu Kolejowego przy Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju potwierdził jakoby informację, iż istnieje techniczna możliwość zestawienia pociągu TLK "Karkonosze" w ten sposób, aby uruchomić bezpośrednią grupę wagonów relacji Lublin- Jelenia Góra/ Szklarska Poręba - Lublin. Wprowadzenie wyżej wymienionego rozwiązania nastąpi 9 marca wraz z wdrożeniem przez PKP PLK organizacji zamknięciowej.


WALKA O KRAKÓW I LUBLIN RÓWNIEŻ W PKP INTERCITY

Włączenie wagonów bezpośredniej komunikacji relacji Wrocław- Lublin w pociągu TLK"Karkonosze" relacji (Szklarska Poręba Górna)- Jelenia Góra- Warszawa Wschodnia tylko połowicznie rozwiązuje problem związany z brakiem bezpośredniego połączenia kolejowego łączącego Lubelszczyznę z zachodnią częścią Dolnego Śląska. Według opinii naszej i mieszkańców nie rozwiąże to problemu z przesiadką na stacji Wrocław Główny. Również brak połączenia Jeleniej Góry z Krakowem i Małopolską nastręcza wielu kłopotów. Jak wiemy niestety spółka Przewozy Regionalne rezygnuje od niedzieli z uruchamiania bezpośredniego połączenia IR "Galicja" relacji Jelenia Góra- Kraków- Jelenia Góra przetrasowując go na Międzylesie, co również wydaje się być dość podejrzanym pomysłem. Wobec powyższego do PKP Intercity i Ministerstwa Infrastruktury zostały wysłane poniższe propozycje:
1) zamiana relacji pociągu TLK "Karkonosze", tak aby wagony z Lublina kończyły bieg w Jeleniej Górze a wagony z Warszawy we Wrocławiu (oprócz sypialnego i kuszetki);
2) wydłużenie relacji pociągu TLK 'Dolnoślązak" Wrocław- Kraków- Wrocław z i do Jeleniej Góry
3) wydłużenie relacji pociągu TLK "Wyspiański" Wrocław- Kraków- Wrocław z i do Jeleniej Góry i połączenie go na odcinku Jelenia Góra- Wrocław z wagonami pociągu TLK "Śnieżka" relacji Jelenia Góra- Warszawa Wschodnia.


WALCZYMY O LUBLIN

Według oficjalnych informacji, jakie pojawiły się dwa tygodnie temu spółka Przewozy Regionalne planuje od 15 grudnia 2013 roku w zamian za pociąg IR "Liczyrzepa" relacji Lublin- Jelenia Góra wprowadzić pociąg IR "Rudawy" relacji Katowice- Jelenia Góra. Oznacza to, że trasa planowanego wcześniej połączenia zostanie skrócona o ponad połowę w stosunku do pierwotnie zakładanej. Z rozmowy przeprowadzonej przez członka KODLK Pana Tomasz Dydo z przedstawicielem spółki Panem Marcinem Olszewskim wynika, że główną przyczyną skrócenia relacji są problemy techniczne. W związku z powyższym w dniu dzisiejszym zostało wysłane pismo celem złożenia przez spółkę konkretnych wyjaśnień w tej sprawie. Jedno jest pewne: "nie pozwolimy, aby spółki kolejowe robiły ze zwykłych pasażerów idiotów"!


PKP PLK DOTRZYMAŁO SŁOWA - PERONY W JELENIEJ GÓRZE ZOSTANĄ WYREMONTOWANE

Remont odbędzie się w ramach modernizacji linii kolejowej 274 Wrocław- Zgorzelec na odcinku Wrocław- Jelenia Góra. Na razie rozpoczęto procedury przetargowe. Zakres prac projektowych obejmuje inwentaryzację techniczną, koncepcję modernizacji, dokumentację projektową (projekt budowlany i wykonawczy, specyfikacje techniczne, kosztorys inwestorski), wykonanie materiałów przetargowych dla wyłonienia wykonawcy robót budowlanych, oraz uzyskanie pozwolenia na budowę i innych niezbędnych decyzji administracyjnych. Wszystko będzie kosztowało w sumie około 350 tys. zł. O wygospodarowanie dodatkowych środków na dokończenie modernizacji dworca w Jeleniej Górze KODLK wspólnie z Poseł Marzeną Machałek starało się już w 2011 roku. Pod koniec listopada 2011 z ramienia Posłanki wysłana została interpelacja do Ministra Transportu w sprawie zagospodarowania środków na dokończenie remontu tej pięknej stacji. Na odpowiedź nie trzeba było długo czekać, bowiem już w styczniu 2012 Minister odpowiedział, że pieniądze się znajdą a procedury ruszą w połowie 2013 roku. Jak obiecano- tak zrobiono. Zakończenie prac planowane jest na kwiecień 2014.


WRACAJĄ POCIĄGI NA LINII 279 LUBAŃ- WĘGLINIEC!

Komitet obrony Dolnośląskich linii kolejowych podczas zeszłotygodniowej rozmowy z Panem Krzysztofem Bańkowskim z Departamentu Infrastruktury UMWD otrzymał potwierdzenie informacji dotyczącej przywrócenia połączeń kolejowych relacji Lubań- Wrocław na linii 279 Lubań- Węgliniec oraz zwiększenia liczby połączeń kolejowych na linii lwóweckiej. Według zapewnień UMWD od grudnia 2013 pojawią się cztery codzienne pary pociągów na trasie Lubań- Bolesławiec- Legnica- Wrocław a ilość połączeń relacji Jelenia Góra- Lwówek Śląski zwiększy się z jednej do trzech (w tygodniu pozostaną nadal cztery pary). Więcej na ten temat we wtorkowym wydaniu "Gazety Wojewódzkiej" (rejon Lwówek, Lubań, Węgliniec, Bolesławiec, Zgorzelec, Jelenia Góra).


KOLEJ NA DOLNYM ŚLĄSKU - BEZ PRZYSZŁOŚCI

"Przyszłość kolei na Dolnym Śląsku" pod taką nazwą odbyła się zaplanowana 27 czerwca 2013 w "Książnicy Karkonoskiej" w Jeleniej Górze konferencja, której głównym tematem był rozwój tego środka transportu. Wśród zaproszonych niestety nie pojawiło się wielu gości m.in. przedstawicieli z UMWD, PKP PLK, PKP InterCity. W spotkaniu uczestniczyli przedstawiciele Kolei Dolnośląskich, Przewozów Regionalnych oraz Poseł Marzena Machałek i Jerzy Zieliński Sekretarz Miasta Bolesławiec. Poruszono tematy związane m.in. modernizacją linii 283 Jelenia Góra- Lwówek Śląski- Zebrzydowa- Ławszowa, linii 279 Lubań- Węgliniec jako tak zwanego korytarza zachodniego łączącego Jelenią Górę ze Szczecinem oraz linii 289 z Legnicy do stacji Rudna Gwizdanów. Komitet Obrony Dolnośląskich Linii Kolejowych dodatkowo wyraził swoje niezadowolenie w związku z planowaną na przyszły rozkład jazdy 2013/14 likwidacją pociągów InterREGIO "Galicja" relacji Jelenia Góra- Kraków, InterREGIO "Łużyce" relacji Węgliniec- Kraków, InterREGIO "Szczeliniec" relacji Białystok- Międzylesie oraz TLK "Wrocławianin" relacji Legnica- Warszawa Wschodnia. Przedstawiciele Przewozów Regionalnych natomiast wyrazili swoje ubolewanie nad trwającą od lat, skuteczną degradacją spółki na rzecz Kolei Dolnośląskich w naszym województwie, przejawiającą się m.in. poprzez likwidację kas biletowych PR, sekcji pasażerskich oraz zwolnienia pracowników bez możliwości ubiegania się o podobne stanowiska pracy w spółkach konkurencyjnych (Koleje Dolnośląskie, PKP InterCity). W trakcie spotkania uczestniczący w rozmowie Naczelnik Działu Organizacji Przewozów Kolei Dolnośląskich poinformował nas że zamówienia na połączenia na linii Jelenia Góra- Lwówek Śląski jak i na linii Lubań- Węgliniec zostały złożone, dzięki czemu pojedziemy w przyszłym roku nadal do Lwówka, a mieszkańcy Lubania odzyskają dogodne połączenia kolejowe z Wrocławiem w ilości 4 par trasą przez Gierałtów i Węgliniec. Niestety to jedyne odpowiedzi, jakie mogliśmy usłyszeć na pytania zadane podczas wczorajszego spotkania. Z powodu braku osób, którym na kolei powinno zależeć najbardziej, reszta pozostaje nadal cichym milczeniem.


"SZCZELINIEC" ZABLOKOWANY PRZEZ PKP PLK! "GALICJA" DO JELENIEJ W RĘKACH UM!

Za likwidacją IR "SZCZELINIEC" Białystok- Międzylesie stoi PKP PLK- tak można wywnioskować z rozmowy, jaka została przeprowadzona z Krzysztofem Szymańskim Naczelnikiem Wydziału Kształtowania Oferty Przewozy Regionalne sp.z.o.o. Według niego to ograniczenie przepustowości na odcinku Wrocław- Poznań oraz Poznań- Warszawa zadecydowało o zablokowaniu tego popularnego połączenia. W kwestii pociągu IR "Galicja" i pozostawienia go w relacji dotychczasowej do Jeleniej Góry podkreślono, że PR to wszystko jedno czy pojadą do Międzylesia czy Jeleniej Góry- problem leży po stronie Urzędu Marszałkowskiego. Jeśli ten pozwoli na ponowne przetrasowanie pociągu to Przewozy Regionalne pojadą do Jeleniej Góry. Według projektu nowego rozkładu jazdy wyjazd "Galicji" z Wrocławia planowany jest na godzinę 08:22 a przyjazd z Krakowa do Wrocławia zaplanowano na 18:30. Godziny są idealnie dopasowane z połączenie Regio przyjeżdżającym do Wrocławia z Jeleniej Góry o godzinie 8:14, oraz wyjeżdżającym z Wrocławia do Jeleniej Góry o 18:40. KODLK już podjął zdecydowane kroki w kierunku utrzymania obecnego stanu obu połączeń. Wysłaliśmy pisma do decydentów PR uzasadniając, że marginalizowanie regionu kłodzkiego nie może odbyć się likwidacją jedynego połączenia kolejowego w tym regionie, tylko dlatego, że PKP PLK faworyzuje spółkę córkę PKP InterCity na liniach magistralnych. Organizowane w sprawie "Szczelińca" i "Galicji" imprezy kolejowe, konferencje i akcje reklamowe są dobitnym dowodem na to, że oba pociągi powinny pozostać zwłaszcza, że ciesza się one popularnością wśród podróżnych.


MINISTERSTWO TRANSPORTU W SPRAWIE TLK NA LINII WROCŁAW - ZGORZELEC

PKP InterCity potwierdziło przedwczoraj w rozmowie z Prezesem Komitetu Obrony Dolnośląskich Linii Kolejowych Grzegorzem Olesiem likwidację TLK "Wrocławianin" w przyszłorocznym rozkładzie jazdy na odcinku Legnica- Wrocław. Według spółki "plan transportowy" z 22 stycznia 2013 roku nie uwzględnia dofinansowania ze strony Ministra Transportu dla międzywojewódzkich połączeń dalekobieżnych na linii E-30 na odcinku Jelenia Góra- Węgliniec- Legnica- Wrocław pomimo, iż linia została objęta ramową umową o dofinansowanie jeszcze w 2011 roku! W rozmowie z Janem Wojtyńskim z Departamentu Transportu Kolejowego Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej Ministerstwo wytłumaczyło się banalnie argumentując, że nie będą oni dofinansowywać połączeń na linii deficytowej! KODLK nie pozostawi tego bez echa. W naszej ocenie odpowiedź jest zbyt wymijająca a kwestia dofinansowywania połączeń międzywojewódzkich przez MTBiGM traktowana jest w sposób zbyt lekceważący. Zamierzamy zwrócić się z tym problemem do Komisji Europejskiej oraz Urzędu Transportu Kolejowego. Linia dostosowana do połączeń dalekobieżnych nie może być lekceważona przez decydentów spółek i ministrów.