KODLK: kolej na Dolnym Śląsku

Komitet Obrony Dolnośląskich Linii Kolejowych

Uwaga pociąg!
KODLK - zdjęcie nr 1 KODLK - zdjęcie nr 2 KODLK - zdjęcie nr 3

Archiwum wiadomości

REWOLUCJA W SEGMENCIE POŁĄCZEŃ DALEKOBIEŻNYCH NA DOLNYM ŚLĄSKU

Dzięki działalności KODLK, oraz współpracy z Poseł Marzeną Machałek i Związkiem Zawodowym "Kontra" do rozkładu jazdy zostanie wprowadzonych aż 5 nowych połączeń.

9 grudnia 2012 wejdzie w życie nowy rozkład jazdy pociągów. Dla Dolnego Śląska oznacza to bardzo duże zmiany. Najwięcej z nich nastąpi w segmencie połączeń dalekobieżnych. Wśród nich znajdą się pociągi : InterREGIO "Łużyce" z Węglińca do Krakowa. TLK "Wrocławianin" z Legnicy do Warszawy, TLK "Śnieżka" z Jeleniej Góry do Warszawy, InterREGIO "Rudawy" z Jeleniej Góry do Białegostoku (powrót z Olsztyna jako InterREGIO "Sokoliki") oraz wagony do TLK "Rozewie" w relacji Jelenia Góra- Gdynia, które będą kursowały codziennie a nie jak do tej pory tylko w ferie wakacje dłuższe weekendy i święta. Nadal kursowały będą również codziennie TLK "Karkonosze" Warszawa- Jelenia Góra (Szklarska Poręba), InterREGIO "Szczeliniec" Białystok- Międzylesie (powrót jako InterREGIO "Mamry" w relacji do Olsztyna) oraz InterREGIO "Galicja" z Jeleniej Góry do Krakowa, do których to uruchomienia również przyczyniła się nasza organizacja oraz Związkowcy i Poseł Machałek.

Najwięcej pozytywnych zmian zajdzie na linii 274 z Jeleniej Góry do Wrocławia. Oprócz "Karkonoszy", "Galicji" i kursującego również codziennie "Kamieńczyka" relacji Jelenia Góra- Poznań (od 9 grudnia ze Szklarskiej Poręby) dojdą jeszcze omawiane powyżej pociągi "Śnieżka" "Rudawy" i wagony do pociągu "Rozewie", które na odcinku Jelenia Góra- Wrocław pojadą połączone ze składem TLK "Karkonosze". Odjazd pociągu InterREGIO "Rudawy" ze stolicy Karkonoszy planowany jest na godzinę 07:22 a przyjazd jako InterREGIO "Sokoliki" z Olsztyna na godzinę 18:45. Odjazd TLK "Śnieżka" do Warszawy Wschodniej zaplanowano na godzinę 13:02 a przyjazd do Jeleniej Góry na godzinę 15:02. Umożliwi ponowny dojazd mieszkańcom Karkonoszy i Kotliny Jeleniogórskiej, jak i również Wałbrzycha do Ostrowa Wielkopolskiego, Kalisza, Sieradza czy Łodzi. TLK "Karkonosze" do Warszawy Wschodniej z wagonami pociągu TLK "Rozewie" do Gdyni Głównej odjedzie z JG o 19:56 a przyjedzie do JG o 09:11. Nie zmienią się natomiast godziny kurowania pociągu InterREGIO "Galicja" wyjazd tego wspaniałego pociągu planowany jest 27 minut po godzinie 11 a przyjazd w Karkonosze 43 minuty po godzinie 17.

Nowością jest powrót pociągów dalekobieżnych na linię zgorzelecką. Omawiany już wcześniej InterREGIO "Łużyce" wyjedzie z Węglińca do Krakowa o godzinie 06:28 a przyjedzie do Węglińca o 21:57. Na odcinku Węgliniec- Wrocław pociąg będzie kursował jak REGIO umożliwiając również ludziom z mniejszych miejscowości dojazd do szkoły i pracy, oraz większych ośrodków aglomeracyjnych, takich jak Opole, Katowice czy Kraków. Na stacji Legnica będzie skomunikowany z TLK "Wrocławianin" który o godzinie 07:25 pojedzie do Warszawy Wschodniej umożliwiając mieszkańcom Magistrali Zgorzeleckiej po trzech latach przerwy ponowny dojazd do Ostrowa Wielkopolskiego, Kalisza, Sieradza, Łodzi i Warszawy. Powrót tego pociągu do Legnicy planowany jest na godzinę 21:20.

Kotlinę Kłodzką z resztą kraju nadal połączy InterREGIO "Szczeliniec" z Białegostoku do Międzylesia ( w powrotną stronę jako InterREGIO "Mamry" do Olsztyna). Przyjazd i odjazd tego pociągu dla stacji Międzylesie nie ulegnie większym zmianom.


PEŁNI OPTYMIZMU PO ROZMOWIE Z MINISTREM MASSELEM

Dzisiaj o godzinie 9:00 w sali numer 15 Ratusza w Jeleniej Górze odbyło się spotkanie KODLK, samorządów ziemi jeleniogórskiej oraz dziennikarzy z Wiceministrem do spraw Kolei Panem Andrzejem Masselem. Minister zapewnił, że na przyszły rok na modernizację linii kolejowej 274 zabezpieczono 76 mln zł. Pieniądze te w całości będą pochodziły z Funduszu Kolejowego. W odpowiedzi na pytanie dotyczące modernizacji linii kolejowej 279 Lubań - Węgliniec Minister potwierdził, że prace remontowe na tej linii już się zaczęły i będą trwały również w przyszłym roku. Całość inwestycji pochłonie 1 700 tys. zł. Najbardziej zaawansowane prace będą realizowane na odcinku od czwartego do jedenastego kilometra, czyli na tym odcinku, który według Ministra Massela jest obecnie w najgorszym stanie. Jedno jest pewne, że jeżeli prace remontowe będą realizowane zgodnie z terminem, a wszystko na to wskazuje, że tak się stanie, to już w czerwcu a najpóźniej w grudniu przyszłego roku pociągi na linię 279 powrócą. Minister przychylnie również wypowiedział się na temat przywrócenia dalekobieżnych połączeń kolejowych łączących Jelenią Górę z Lublinem i Kudowę Zdrój z Gdynią. Podkreślił, że z Lublinem kiepsko skomunikowany połączeniami kolejowymi jest cały Dolny Śląsk łącznie z Wrocławiem. Zapowiedział, że postara się, aby w przyszłym rozkładzie jazdy 2013/14 pociągi takich relacji zostały uruchomione przynajmniej w okresie o zwiększonym zapotrzebowaniu na przewozy. W kwestii związanej z pociągiem dalekobieżnym na linii zgorzeleckiej do Warszawy Massel jednoznacznie stwierdził, że Ministerstwo Transportu nie ma żadnych przeciwwskazań aby pociąg dojeżdżał do Węglińca. Odpowiedź w tej sprawie obecnie nasuwa się tylko jedna, a na pytanie kto jest winny uruchomienia tego pociągu tylko do Legnicy- odpowiedzcie sobie Państwo sami. Niestety w sprawie remontu linii lwóweckiej z Jeleniej Góry do Lwówka Śląskiego na razie trwają rozmowy, ale sam Minister podkreślił, że rokowania nie są pozytywne ponieważ na remont linii potrzeba ponad 70 mln zł, a zdaniem Massela Państwa nie stać na to, aby włożyć tak dużą sumę pieniędzy na modernizację linii kolejowej o znaczeniu stricte regionalnym.
Reasumując całe spotkanie musimy podkreślić, że gdyby nie działania KODLK, Poseł Marzeny Machałek, Związku Zawodowego "Kontra" oraz regionalnych samorządów i mediów, to zaproszenie Ministra Massela do Jeleniej Góry i Węglińca ze strony przedstawicieli Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego nigdy nie zostałoby zrealizowane.


PO SPOTKANIU Z POSŁEM ZUBOWSKIM

W sobotę 13 października odbyło się spotkanie Komitetu Obrony Dolnośląskich Linii Kolejowych z Posłem na Sejm RP Wojciechem Zubowskim. Przedmiotem rozmów była problematyka związana z przesunięciem terminu modernizacji linii kolejowej Legnica - Rudna Gwizdanów jak i również przywróceniem połączeń kolejowych na przedmiotowej linii oraz na newralgicznym odcinku linii kolejowej nr 14 łączącej min. Głogów z Lesznem. W sprawie remontu linii kolejowej na odcinku Rudna Gwizdanów - Legnica ustalono, że temat ten będzie przedmiotem zapytań zarówno radnych sejmiku województwa dolnośląskiego, jak i interpelacji poselskich (posłowie Wojciech Zubowski, Marek Ast, Jan Dziedziczak), skierowanej do Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej oraz Ministerstwa Rozwoju Regionalnego. Odpowiedź na te interpelacje będzie podstawą do zorganizowania konferencji dotyczącej obu omawianych powyżej problemów. W międzyczasie odbędzie się jeszcze spotkanie koordynatora KODLK Grzegorz Olesia z Posłem Zubowskim w biurze poselskim w Lwówku Śląskim. Termin tego spotkania nie został jeszcze ustalony.
O wynikach prac będziemy na bieżąco Państwa informować.


KOLEJNE SPOTKANIE Z MARZENĄ MACHAŁEK I DALSZE INTERWENCJE

W dniu dzisiejszym tj. 27.09.2012 odbyło się kolejne spotkanie Koordynatora Komitetu Obrony Dolnośląskich Linii Kolejowych Grzegorz Olesia z Dyrekcją Biura Poselskiego Poseł na sejm RP Marzeną Machałek. W toku tego spotkania rozmawiano o szykującej się na dzień 9 grudnia 2012 imprezie kolejowej na Dworcu PKP w Jeleniej Górze i w Restauracji Orient Express. Wspólnie utworzyliśmy wstępny projekt imprezy, oraz oszacowaliśmy koszta. Teraz projekt zostanie przedstawiony do wglądu innym współorganizatorom, w tym Związkom Zawodowym. Pod koniec października zostanie opublikowany do Państwa wglądu.
Przedmiotem dzisiejszego spotkanie były również dwie inne sprawy:
1) dalszy brak połączeń kolejowych na linii Lubań - Węgliniec oraz przypuszczalna likwidacja połączeń z Jeleniej Góry do Lwówka Śląskiego oraz rozbiórka torów na liniach Jelenia Góra - Ławszowa i Sędzisław - Lubawka;
2) zorganizowanie kolejnego spotkania roboczego dotyczącego reaktywacji połączeń kolejowych z Kłodzka do Drezna p. Zgorzelec, Lubań Śląski, Jelenią Górę, Wałbrzych.

W odniesieniu do pierwszego problemu zostaną wysłane dwa dokumenty. Będzie to zapytanie poselskie do PKP PLK oraz interpelacja Poselska będąca odpowiedzą na psimo przesłane przez Dyrektora Departamentu Infrastruktury Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego Pana Wiktora Lubienieckiego dotyczące dalszego braku połączeń kolejowych na linii Lubańskiej i bardzo okrojonego rozkładu jazdy pociągów na Linii Lwóweckiej.

O wynikach naszych działań będziemy Państwa na bieżąco informować!


JUŻ JUTRO KONFERENCJA

Serdecznie zapraszamy wszystkich Państwa na konferencję pod nazwą "Kolej Doliny Bobru- teraźniejszość i przyszłość", która odbędzie się w dniu jutrzejszym w starostwie powiatowym w Lubaniu przy ul. Mickiewicza 2. Konferencja będzie dotyczyła likwidacji połączeń kolejowych na linii Lubań- Węgliniec , ograniczenia ruchu pasażerskiego na trasie Jelenia Góra - Lwówek Śląski oraz fatalnego stanu torów na obu odcinkach. Głównymi organizatorami są: Poseł na Sejm Marzena Machałek, Komitet Obrony Dolnośląskich Linii Kolejowych, Starostwo Powiatowe w Lubaniu Śląskim oraz Związek Zawodowy "Kontra". Wśród zaproszonych będą: Pan Zygmunt Pomieczyński Zastępca Dyrektora do spraw techniczno-eksploatacyjnych Dolnośląskiego Oddziału Przewozów Regionalnych, Pan Ryszard Bakuń Dyrektor Dolnośląskiego Zakładu PKP PLK, Pan Wiktor Lubieniecki Dyrektor Działu Infrastruktury UMWD, Pan Stanisław Mrówka Starosta Powiatu Lwóweckiego, Pan Zbigniew Szczypiński Prezes spółki Koleje Dolnośląskie oraz burmistrzowie i starostowie miast i powiatów lwóweckiego i bolesławieckiego.


JUTRO KODLK OBCHODZI TRZECIE URODZINY

Zawiązaliśmy się dokładnie 22 sierpnia 2009 roku w Jerzmanicach Zdroju.... Pamiętamy ten moment jakby to było wczoraj. 22 sierpnia miną dokładnie trzy lata od dnia, kiedy po raz pierwszy spotkaliśmy się, aby rozpocząć naszą działalność- działalność, która jak się później okazało dostarczyła nam wielu pozytywnych wrażeń. W ciągu tych trzech lat udało nam się:
1) przywrócić pociąg TLK KARKONOSZE relacji Warszawa - Jelenia Góra/ Szklarska Poręba Górna;
2) przywrócić pociąg TLK ROZEWIE relacji Gdynia Główna - Jelenia Góra najpierw jako sezonowy a od 9 grudnia 2012 jako codzienny;
3) przywrócić dalekobieżne połączenie kolejowe Jeleniej Góry z Krakowem poprzez wydłużenie pociągu IR GALICJA relacji Rzeszów - Wrocław do stolicy Karkonoszy;
4) wygospodarować środki na dokończenie remontu dworca kolejowego w Jeleniej Górze. Remont rusza w połowie 2013 roku;
5) uruchomić na okres wakacji 2011 łącznik do pociągu IR BARBAKAN relacji Świnoujście - Jelenia Góra;
6) przywrócić po dwóch latach przerwy kursowanie w terminie codziennym pociągu TLK 16100/1 z Warszawy Wschodniej przez Łódź, Kalisz, Ostrów Wlkp. do Jeleniej Góry. Pociąg ruszy ze stolicy Karkonoszy wraz ze zmianą rozkładu jazdy 9 grudnia 2012 i otrzyma zaszczytną nazwę ŚNIEŻKA;
7) przywrócić kursowanie pociągów dalekobieżnych na magistrali zgorzeleckiej poprzez wydłużenie relacji pociągu TLK Warszawa - Wrocław do Legnicy a może i nawet do Węglińca (sprawa jest jeszcze w toku) oraz wytrasowanie od 9 grudnia 2012 pociągu IR ŁUŻYCE relacji Kraków - Węgliniec;
8) wygospodarować większą ilość środków na remont linii kolejowej 274 Wrocław- Jelenia Góra (z 30 do 90 mln. na rok 20122 i z 40 do 120 mln. na rok 2012);
9) przywrócić dalekobieżne połączenie kolejowe w rejon Kotliny Kłodzkiej poprzez uruchomienie w grudniu 2011 roku pociągu IR SZCZELINIEC w relacji Białystok- Międzylesie.

W ciągu tych trzech ostatnich lat udało nam się uczestniczyć w 8 dużych konferencjach w tym organizować 6 z nich. Nawiązaliśmy współpracę z 40 organami samorządowymi, napisaliśmy ponad 125 pism i wystąpiliśmy ponad 80 razy medialnie.

Z tej okazji 24 sierpnia o godzinie 12:00 w auli restauracji Orient Express w Jeleniej Górze zostanie zorganizowane spotkanie z Poseł Marzeną Machałek i Związkami Zawodowymi w celu upamiętnienia współpracy i zaangażowania na rzecz rozwoju kolei na Dolnym Śląsku.


MOBILIZUJEMY SIŁY W OBRONIE LINII LWÓWECKIEJ I LUBAŃSKIEJ

W dniu dzisiejszym o godzinie 14 doszło do drugiego już spotkania Koordynatora KODLK z Radnym Wlenia Panem Markiem Koczarskim. Głównym tematem rozmowy była organizacja konferencji prasowej mającej na celu zwiększenie ruchu pasażerskiego oraz dokonanie niezbędnych remontów na dwóch liniach kolejowych Jelenia Góra - Wleń - Lwówek Śląski - Zebrzydowa oraz Jelenia Góra - Lubań Śląski - Węgliniec. Ustalono, że głównym organizatorem i osobą przewodzącą spotkaniu będzie Poseł na Sejm Pani Marzena Machałek z ramienia PiS. W skład współorganizatorów wejdą również: Grzegorz Oleś - koordynator KODLK, Marek Koczarski - radny Wlenia, Artur Zych - Naczelnik Wydziału Edukacji i Spraw Społecznych Starostwa Powiatowego w Lubaniu oraz Związki Zawodowe działające w regionie jeleniogórskim. W skład zaproszonych wejdą Marszałek Województwa Dolnośląskiego, Radni i Burmistrzowie oraz Wójtowie Miast i Gmin położonych na trasie przebiegu obu linii, Przedstawiciele Spółek Kolejowych i Ministerstwa Transportu - łącznie ponad 35 nazwisk. Termin konferencji z przyczyn niezależnych od nas zostanie przeniesiony na tydzień między 20 a 24 sierpnia. Miejscem spotkania będzie Starostwo Powiatowe w Lubaniu. Reszta spraw organizacyjnych zostanie poruszona na kolejnym spotkaniu organizatorów 18 lipca.


WALKA O POCIĄG NA ZGORZELECKIEJ DO WARSZAWY PRZERODZIŁA SIĘ W WOJNĘ...

Dotychczas walka o pociąg na linii Zgorzeleckiej do Warszawy zakończyła się połowicznym sukcesem. Po interwencji naszej i Pani Poseł Marzeny Machałek oraz Prezydenta Bolesławca Piotra Romana Minister Transportu zdecydował o wydłużeniu pociągu relacji Warszawa- Wrocław do Legnicy. Zaproponowane rozwiązanie nie zadawala jednak samorządowców i mieszkańców tego regionu, ponieważ nadal pozbawieni dojazdu do Warszawy będą mieszkańcy takich miast, jak Bolesławiec, Chojnów, czy Węgliniec. Jako inicjatorzy akcji przywrócenia na linii Zgorzeleckiej do Warszawy wysłaliśmy ponowną interpelację dotyczącą wydłużenia tego połączenia do Węglińca. Pomysł jest o tyle trafny, że przed wydłużeniem tego połączenia do Węglińca nie stoi absolutnie nic na przeszkodzie. Odpowiedzi na wysłane dwa miesiące temu pismo nie dostaliśmy jednak do dnia dzisiejszego. W międzyczasie w akcję przywracania pociągów dalekobieżnych na Zgorzeleckiej zaangażowały się Związek Zawodowy "Kontra", posłowie i parlamentarzyści z Euroregionu "Nysa", Prezydent Legnicy a przede wszystkim redaktor "Gazety Wojewódzkiej" Pani Alina Gierak. Ta ostatnia w ostatnim artykule opublikowanym w gazecie w dniu dzisiejszym nawołuje do mieszkańców linii zgorzeleckiej aby oni sami pisali i wysyłali petycje do Ministra popierającą akcję wydłużenia relacji. Działania nabrały takiego rozpędu, że jako organizacja zdecydowaliśmy się wysłać pisma dotyczące powyższego problemu do Urzędu Transportu Kolejowego i Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, argumentując, że działania podobne realizowane są już z naszej strony od prawie trzech lat i są skutecznie bagatelizowane przez Ministerstwo i spółkę PKP InterCity. Jako organizacja pożytku publicznego zamierzamy również odbić do Komisji Europejskiej, Europejskiego Komitetu Transportowego, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich. Krajowe Stowarzyszenie Gmin Polskich Euroregionu "Nysa", którego Prezydentem jest obecny Prezydent Bolesławca sam Pan Piotr Roman, wysłało ponowny apel do Ministra i spółki kolejowej. Z rozmowy przeprowadzonej w dniu dzisiejszym z rzecznikiem Prezydenta Romana oraz asystentką Starosty Powiatu Zgorzeleckiego wynika, że w zeszłym tygodniu Starosta Zgorzelecki rozmawiał w tej sprawie z Ministrem Nowakiem. O przebiegu tej rozmowy i dalszych losach, miejmy nadzieję, że wygranej batalii poinformujemy Państwa wkrótce.


PONAWIAMY INTERPELACJE W SPRAWIE LINII LWÓWECKIEJ

W związku z brakiem odpowiedzi ze strony Ministra Transportu Pana Sławomira Nowaka na interpelację wysłaną przez nas i radnych miasta Wleń w dniu 7 maja 2012, dotyczącą remontu linii kolejowej 283 Komitet Obrony Dolnośląskich Linii Kolejowych wysyła do Pana Ministra ponownie pismo o następującej treści:

Komitet Obrony Dolnośląskich Linii Kolejowych zwraca się do Pana z prośbą o pomoc w sprawie rewitalizacji linii kolejowej nr 283. Linia ta, łącząca Jelenią Górę, Wleń, Lwówek Śląski i Niwnice z Zebrzydową a dalej z Żaganiem jest jedną z najpiękniejszych i najbardziej bogatych w walory turystyczne linii kolejowych w Polsce. Przed laty można było tędy dojechać do tak dużych ośrodków miejskich jak Zielona Góra, Poznań, czy Szczecin. Oprócz tego ponad połowa tej trasy znajduje się na terenie Parku Krajobrazowego Doliny Bobru co dodatkowo stwarza warunki do czynnego uprawiania turystyki. Nadmienić również trzeba, że linia obsługuje ruch regionalny dowożąc ludzi do pracy a uczniów i studentów do szkół. Niestety powolna degradacja tej linii i od lat prowadzona polityka regionu zmierzająca do jej powolnego upadku spowodowały drastyczny spadek popytu, zmniejszenie liczby kursów i całkowite zawieszenie ruchu kolejowego na odcinku Lwówek Śląski - Zebrzydowa. Postępująca degradacja linii może w niedługim czasie spowodować całkowite zawieszenie ruchu również na odcinku Jelenia Góra – Lwówek Śląski. Chcąc uratować tą piękną trasę kolejową, konieczne jest wyremontowanie linii a co za tym idzie zwiększenie prędkości rozkładowej z 30 do minimum 70 km/h, jak również zwiększenie liczby kursów oraz zmiana rozkładu jazdy polegająca na dopasowaniu godzin odjazdów i przyjazdów do potrzeb pasażera. Wobec powyższego kierujemy do Pana Ministra zapytanie:
1) Czy w niedalekim czasie możliwe jest zaplanowanie remontu linii kolejowej nr 283 Jelenia Góra- Żagań, a w szczególności na odcinku Jelenia Góra – Lwówek Śląski?
2) Czy w Budżecie Państwa na lata 2013, 2014, 2015 znalazłyby się środki na remont tak pięknej i bogatej turystycznie linii kolejowej?
3) Czy możliwe jest wpisanie linii kolejowej Jelenia Góra - Zebrzydowa do Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2012/13?
Z poważaniem:
Koordynator Komitetu Obrony Dolnośląskich Linii Kolejowych
Grzegorz Oleś
Do wiadomości:
1) Pan Remigiusz Paszkiewicz - Prezes Zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
2) Pan Rafał Jurkowlaniec - Marszałek Województwa Dolnośląskiego


PONAWIAMY STARANIA O POCIĄG Z JELENIEJ GÓRY DO LUBLINA I Z WĘGLIŃCA DO KRAKOWA

Komitet Obrony Dolnośląskich Linii Kolejowych ponawia starania o przywrócenie dalekobieżnych połączeń kolejowych pomiędzy Jelenią Góra a Lublinem i Węglińcem a Krakowem. Tym razem odbijemy do obu spółek kolejowych:
1) do spółki Przewozy Regionalne o uruchomienie pociągów w powyższych relacjach w taryfie Reggio na odcinkach Węgliniec - Wrocław i Jelenia Góra- Wrocław;
2) do spółki PKP Intercity o zdegradowanie kategorii pociągu EC WAWEL do kategorii pociągu pośpiesznego międzynarodowego w taryfie D na odcinku Żary- Kraków oraz wydłużenie TLK 26102/3 relacji Lublin - Wrocław do Jeleniej Góry przez Wałbrzych.

W sprawie pociągów InterRegio Związek Zawodowy "Kontra" wysłał już pismo z podpisami związkowców do prezesa spółki Przewozy Regionalne. W sprawie pociągów spółki PKP Intercity w kwietniu będzie organizowana konferencja prasowa. O terminach i dalszym postępie prac poinformujemy Państwa w najbliższym czasie.