KODLK: kolej na Dolnym Śląsku

Komitet Obrony Dolnośląskich Linii Kolejowych

Uwaga pociąg!
KODLK - zdjęcie nr 1 KODLK - zdjęcie nr 2 KODLK - zdjęcie nr 3

Archiwum wiadomości

REMONT LINII 274 POSTĘPUJE - OWOCNA WSPÓŁPRACA DAJE POZYTYWNE REZULTATY

Komitet Obrony Dolnośląskich Linii Kolejowych wraz ze Związkiem Zawodowym "Kontra" oraz posłanką na sejm Marzeną Machałek od ponad dwóch lat stara się o zwiększenie środków na remont linii kolejowej 274 Jelenia Góra - Wrocław. Wysyłane w tej sprawie interpelacje oraz apele poskutkowały zwiększeniem środków na remont tej linii. Ponadto linia ta została wpisana do programu operacyjnego na lata 2011-2015 gdzie przypomnijmy, że jeszcze pół roku temu nie było o tym mowy. Dzięki temu uzyskano pieniądze na jej remont z trzech różnych źródeł: z Funduszu Kolejowego, z Funduszu Unijnego i z Funduszu Inwestycyjnego. W roku 2012 dzięki staraniom naszym, Kontry i Poseł Machałek pula pieniędzy przeznaczona na remont zwiększyła się z 30 do 93 mln zł. Przewidziano roboty torowe na odcinkach Jaworzyna Śląska - Wałbrzych Miasto i Janowice Wlk. - Marciszów. Na rok 2013 przeznaczono 110 mln zł. W roku przyszłym prowadzone będą prace torowe na odcinku Janowice Wlk. - Marciszów oraz nastąpi całkowita wymiana torowiska na najbardziej zniszczonym odcinku Marciszów - Wałbrzych Główny. Dzięki naszym staraniom w plan pracy związany z modernizacją linii kolejowej 274 na rok przyszły wpisany został również remont przejść podziemnych i peronów na stacji Jelenia Góra. Wymienione zostaną całkowicie wiaty peronowe, zamontowane tablice informacyjne, zrobiony podjazd dla niepełnosprawnych, wymalowane i odrestaurowane przejście podziemne oraz zamontowane zadaszenie na peronie 4. Czas jazdy wraz z nadejściem rozkładu 2013/14 powinien się skrócić do dwóch godzin i 15 minut. Rok 2014 to dalsze prace na odcinku Marciszów - Wałbrzych Główny oraz prace wykończeniowe. Całość inwestycji pochłonie 485 mln złotych.


KONFERENCJA ZAKOŃCZONA - WSZYSTKO W RĘKACH PREMIERA I MINISTRA TRANSPORTU

W dniu dzisiejszym w Starostwie Powiatowym w Jeleniej Górze odbyło się spotkanie, którego tematem było wydłużenie pociągu TLK relacji Warszawa Wschodnia- Wrocław do Jeleniej Góry przez Legnicę, Węgliniec. W czasie jej trwania swojego pozytywnego głosu urzyczyli Poseł na Sejm RP Marzena Machałek, Grzegorz Oleś koordynator KODLK, przedstawiciele PKP Intercity, PKP PLK oraz samorządowcy z miast lerzących na trasie pociągu czyli Legnicy, Bolesławca, Węglińca, Lubania i Jeleniej Góry. Oddźwięk jest bardzo pozytywny. Wszyscy uczestniczący w spotkaniu wyrazili swoje głębokie poparcie przemawiające za wydłużeniem pociągu TLK 16100/1 relacji Warszawa - Wrocław do Jeleniej Góry. Uczestniczący na konferencji Zastępca Dyrektora PKP Intercity ds. Handlowych Pan Janusz Kazior powiedział, że spółka wydłuży trasę pociągu, o ile Ministerstwo Infrestruktury wyda na to zgodę. Pod koniec spotkania została wystosowana deklaracja do Prezesa Rady Ministrów Donalda Tuska o wydłużenie relacji tego połączenia. Wszystko leży teraz w rękach Ministra i Premiera. Na konferencję przybyli również w licznym gronie dziennikarze "Jelonki", "Gazety Wrocławskiej", "Radia Wrocław", "Muzycznego Radia" oraz "Nowin Jeleniogórskiech" i "Telewizji Karkonosze".
W trakcie trwania spotkania uzyskaliśmy również kompetentną odpowiedź od przedstawicieli PKP PLK, która dotyczyła remontu linii kolejowej 274 Wrocław - Jelenia Góra. Remont tej linii kolejowej ma zostać zakończony w grudniu 2015 roku. Całkowity koszt inwestycji wyniesie 485 mln zł. Część z tych pieniędzy będzie pochodzić z Unii Europejskiej, część z Funduszu Kolejowego a część z Funduszu Inwestycyjnego. W roku obecnym przeznaczono na remont tej linii 93 mln złotych, co pozwoli na skrócenie czasu przejazdu w rozkładzie jazdy 2012/13 do dwóch godzin i 35 minut.
Materiały nadesłane od mediów na pewno trafią pod koniec obecnego tygodnia, a my trzymamy kciuki mając nadzieję, że pociąg TLK 1600/1 z Warszawy do Wrocławia od 1 czerwca 2012 pojedzie p. Legnicę, Bolesławiec, Lubań do Jeleniej Góry.


RATUJEMY POŁĄCZENIA DALEKOBIEŻNE NA LINII ZGORZELECKIEJ

Zmiana rozkładu jazdy pociągów niestety bardzo negatywnie odbije się w sektorze kolejowej komunikacji międzywojewódzkiej na mieszkańcach linii Wrocław- Legnica - Bolesławiec - Węgliniec. Od dnia jutrzejszego zlikwidowane zostanie ostatnie dalekobieżne połączenie kolejowe biegnące z Krakowa do Bolesławca. Komitet Obrony Dolnośląskich Linii Kolejowych już od trzech tygodni podejmuje się starań o wydłużenie tamtejszą trasą pociągów TLK I-16100/1 z Warszawy i TLK I-26102/3 z Lublina do Jeleniej Góry. W starania o przywrócenie tych połączeń zaangażowało się ponad 20 osób, w tym samorządowcy i politycy z regionu Dolnego Śląska. Wśród tych osób jest Pani poseł nas sejm RP Marzena Machałek, pani poseł Zofia Czernow oraz poseł Małgorzata Sekuła-Szmajdzińska. W sprawie obu połączeń wystosowano już pisma do spółki PKP Intercity oraz Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Wodnej. W chwili obecnej czekamy na odpowiedź. Zaplanowana na połowę stycznia konferencja prasowa z udziałem przedstawicieli spółek kolejowych PKP PLK, PKP Intercity i Przewozy Regionalne oraz przedstawicieli rządu odbędzie się w Bolesławcu lub w Legnicy. O dokładnym terminie i miejscu na pewno Państwa poinformujemy. Jednocześnie zawiadamiamy, iż czekamy na odpowiedź w sprawie wygospodarowania większej ilości pieniędzy na remont linii kolejowej 274 i dokończenie remontu przejść podziemnych i wiat peronowych na dworcu kolejowym w Jeleniej Górze.


JUŻ JUTRO RUSZAJĄ POCIĄGI IR "MAMRY" I IR "GALICJA"

Jutrzejszy dzień w historii działalności Komitetu z pewnością zapisze się bardzo pozytywnie. Od jutra to bowiem zaczną kursować w wydłużonych relacjach pociągi InterRegio "Mamry" relacji Międzylesie - Olsztyn i InterRegio "Galicja" relacji Jelenia Góra - Rzeszów. Przypomnijmy, że oba pociągi zaczną kursować wraz ze zmianą rozkładu jazdy od dnia jutrzejszego dzięki inicjatywie KODLK i wsparciu wielu organizacji samorządowych w tym Posłanki na Sejm RP Marzeny Machałek. Rozkłady jazdy obu połączeń znajdują się w jednym z naszych artykułów zamieszczonych poniżej.

SERDECZNIE ZAPRASZAMY DO KORZYSTANIA Z OBU WYMIENIONYCH POWYŻEJ POŁĄCZEŃ!!!


Dalsze działania w sprawie remontu dworca PKP w Jeleniej Górze i linii 274

Pomimo iż nowy rozkład jazdy za pasem i wraz z korektą grudniową raczej nic nie uda się zrobić to Komitet nie zwalnia obrotów i interweniuje w wyżej wymienionych sprawach. Na podstawie ustaleń, jakie zostały uzgodnione na spotkaniu z Panią poseł na sejm Marzeną Machałek w dniu 22 listopada 2011 roku zarówno ze strony KODLK, jak i Pani Poseł zostaną wystosowane odpowiednie pisma, których wzory zamieściliśmy na końcu artykułu. Nieoficjalnie wiadomo, że w przyszłym miesiącu lub na początku przyszłego roku zostanie zorganizowana konferencja w sprawie przywrócenia ruchu dalekobieżnego na linii zgorzeleckiej. Miejscem tej konferencji będzie prawdopodobnie Bolesławiec. Komitet jest jednym z głównych pomysłodawców tej akcji. W sprawę remontu linii kolejowej 274 chcemy zaangażować jeszcze Pana Posła Adama Lipińskiego a w sprawę remontu dworca PKP w Jeleniej Górze Panią Poseł Małgorzatę Szmajdzińską. Do niej również zwrócimy się z prośbą o wsparcie akcji przywrócenia do Jeleniej Góry pociągu TLK z Lublina. Chodzi konkretnie o pociąg TLK 26102/3, który obecnie kursuje tylko na trasie Lublin - Wrocław. Przypominamy również o akcji jaką prowadzimy w sprawie konsultacji do przyszłorocznego rozkładu jazdy 2012/3. Mogą Państwo wyrazić swoje opinie lub wprowadzić własne pomysły wypełniając ankiety umieszczone po lewej stronie naszego portalu, lub pisząc swoje propozycje na nasz adres mailowy.


WALKA O POCIĄG DO WARSZAWY NA LINII ZGORZELECKIEJ TRWA NADAL

W czerwcu tego roku, wspólnie z Panią Poseł na sejm Marzeną Machałek oraz z przedstawicielami Ogólnopolskiego Forum Miłośników Kolei i Związku Zawodowego Kontra rozpoczęliśmy starania o przywrócenie na linii Węgliniec - Bolesławiec - Legnica - Wrocław pociągu do Warszawy. Pisma o uruchomienie połączenia Jelenia Góra - Warszawa Wschodnia, biegnącego przez wyżej wymienione miasta poszły do obu spółek. Obecnie czekamy na odpowiedź zarówno ze strony PKP InterCity, jak i Przewozów Regionalnych. Ściślej - wystosowaliśmy w tej sprawie dwie propozycje - do PR prośbę o wydłużenie InterRegio "Prosna" relacji Warszawa - Wrocław ze zmianą godzin przyjazdu i odjazdu z Wrocławia, oraz do PKP IC pismo popierające wydłużenie TLK I-16100/1 relacji Warszawa - Wrocław do Jeleniej Góry p Legnicę. W odniesieniu do propozycji wystosowanej do PKP InterCity chodzi o legendarne SUDETY - pociąg, który jeździł do Jeleniej Góry przez ponad 60 lat i cieszył się popularnością. Również w rozkładzie jazdy 2008/9 część pociągu jechała przez Legnicę do Zgorzelca wożąc tym samym tłumy ludzi.
W ubiegły poniedziałek 12 września doszło do spotkania koordynatora KODLK z poseł na sejm Marzeną Machałek. W trakcie tego spotkania wystosowana została interpelacja- zapytanie w sprawie wydłużenia SUDETÓW do Ministra Infrastruktury. Treść tego pisma zamieszczamy poniżej:

"Do Ministra Infrastruktury Pana Cezarego Grabarczyka w sprawie wydłużenia trasy pociągu TLK I-16100/1 relacji Warszawa - Wrocław przez Legnicę do Jeleniej Góry"
Szanowny Panie Ministrze! Do Mojego Biura Poselskiego napływają sygnały o potrzebie wydłużenia relacji pociągu TLK I-16100/1 relacji Warszawa - Wrocław przez Legnicę do Jeleniej Góry. Poprzez realizację tego przedsięwzięcia nastąpiłoby skuteczne wywiązanie się z warunków umowy zawartej między PKP InterCity z Ministerstwem Infrastruktury, nakładającej obowiązek realizowania poprzez spółkę połączeń kolejowych na odcinku Wrocław - Legnica - Jelenia Góra.
Poprzez wydłużenie tej relacji przywrócone byłoby niemal legendarne połączenie między Jelenią Górą i Łodzią oraz Warszawą, które funkcjonowało niemal 60 lat.
Dodanie Jeleniej Góry, jako stacji docelowej do trasy kursującego już pociągu spowodowałoby tym samym przywrócenie połączenia kolejowego pomiędzy stolicą a miastami takimi jak Legnica, Chojnów, Bolesławiec czy Lubań Śląski.
W związku z opisaną sytuacją proszę Pana Ministra o odpowiedź na następujące pytania:
1) Czy Ministerstwo Infrastruktury rozważa możliwość wydłużenia trasy pociągu TLK I-16100/1 Warszawa - Wrocław przez Legnicę do Jeleniej Góry?
2) Czy Ministerstwo Infrastruktury posiada informacje na temat możliwego zainteresowania takim połączeniem ze strony mieszkańców?
3) Czy wprowadzenie takiej zmiany byłoby możliwe od najbliższej korekty rozkładu jazdy?
Z poważaniem Poseł na Sejm RP Marzena Machałek.

Obecnie czekamy na odpowiedź ze strony Ministra. Informujemy jednocześnie, że w razie niepowodzenia walka o pociąg do Warszawy na linii zgorzeleckiej, oraz o powrót połączenia Jeleniej Góry z Łodzią będzie trwała aż do osiągnięcia satysfakcjonującego nas celu.


STARANIA O URUCHOMIENIE POŁĄCZEŃ DO WARSZAWY, SZCZECINA I LUBLINA ROZPOCZĘTE

Komitet Obrony Dolnośląskich Linii Kolejowych pragnie poinformować Państwa, że wspólnie ze Związkami Zawodowymi działającymi przy PR Wrocław oraz Posłanką na Sejm Marzeną Machałek rozpoczyna akcję, kórej celem jest przywrócenie dalekobieżnych połączeń kolejowych łączących Jelenia Górę, Bolesławiec i Legnicę z Łodzią i Warszawą, Wałbrzych z Łodzią i Warszawą oraz Jelenią Górę i Wałbrzych ze Szczecinem i Lublinem. O przebiegu naszej akcji będziemy na bieżąco informowac Państwa oraz media.

ZBIERAMY PODPISY NA PRZYWRÓCENIE POWYŻSZYCH POŁĄCZEŃ

Pragniemy również Państwa poinformować, że od dnia dzisiejszego do 15 sierpnia włącznie zbierane będą podpisy od mieszkańców i turystów. Karty z podpisami będzie można nabyć w wybranych punktach w Jeleniej Górze, Wałbrzychu, Legnicy i Bolesławcu, a także podczas podroży pociągiem IR BARBAKAN w relacji Jelenia Góra- Świnoujście w dniu 5 sierpnia oraz w relacji Świnoujście - Jelenia Góra w dniu 7 sierpnia.
Każdy z Państwa będzie mógł aktywnie uczestniczyć w akcji również zbierając podpisy. Podpis można złożyć przesyłając wiadomość o treści "Lublin", "Warszawa" lub "Szczecin" na powyższy adres mailowy. Wymogiem jest podanie w treści wiadomości swojego Imienia i nazwiska, Adresu zamieszkania i PESELU.

Zebrane podpisy poparte zostaną pismem i przesłane do spółek oraz do Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego.

ZACHĘCAMY DO WPISYWANIA SIĘ I ZBIERANIA PODPISÓW!!!


POCIĄG NA ZGORZELECKIEJ DO WARSZAWY, Z JELENIEJ GÓRY DO LUBLINA I REMONT DWORCA

Pomimo sukcesu, który odnieśliśmy niewątpliwie w związku wydłużeniem pociągów IR "Barbakan" Świnoujście - Jelenia Góra oraz IR "Galicja" Rzeszów - Jelenia Góra Komitet nadal pracuje i nie spoczywa na laurach. W dniu dzisiejszym odbyło się spotkanie koordynatora Grzegorza Olesia z Posłanką na Sejm Marzeną Machałek. W trakcie tego spotkania ustalone zostały dalsze priorytety współpracy. W ciągu kolejnych sześciu miesięcy będziemy starali się o zagospodarowanie środków w budżecie państwa na dokończenie remontu dworca kolejowego w Jeleniej Górze. Chodzi tu przede wszystkim o wyremontowanie przejścia podziemnego i wiat peronowych. RóWnie, ważnym celem będzie również przywrócenie dalekobieżnego połączenia kolejowego Jeleniej Góry z Łodzią i Bolesławca, Chojnowa i Legnicy z Warszawą poprzez wydłużenie do Jeleniej Góry p. Legnicę pociągu TLK 61101 oraz wydłużenie w okresie wakacyjno-feryjnym lub nawet codziennie TLK 26102/3 kursującego na trasie Lublin - Wrocław p. Wałbrzych do Jeleniej Góry. Poczynione zostaną również starania o uruchomienie IR "Śnieżnik" z Białegostoku do Międzylesia i szeroko zakrojone działania w kierunku Kolei Dolnośląskich. Pozostaje mieć teraz tyko nadzieję, że któryś z projektów zostanie zaakceptowany przez szeroko pojętą społeczność kolejową.


DALEKOBIEŻNY SUKCES

26 czerwca był dniem niezwykłym. Ostatnia niedziela miesiąca, pomimo deszczowej aury, mieniła się barwami radości, które były wymalowane na twarzach uczestników kolejowej imprezy. O godzinie 11:08, szturm ludzi witał, a zarazem żegnał dalekobieżny pociąg InterRegio "Galicja", spółki Przewozy Regionalne, który po objechaniu Dolnego Śląska, Opolszczyzny, Górnego Śląska, Małopolski i Podkarpacia zakończył bieg na stacji w Rzeszowie. Skład zestawiony z dwóch wagonów przedziałowych, jednego piętrowego i jednego bezprzedziałowego, wyruszył punktualnie, przecinając wykonaną na tę uroczystość symboliczną wstęgę.

Goście, którzy przybyli na tę uroczystość (a więc: członkowie KODLK, posłowie PiS zaangażowani w pomoc, członkowie Związku Zawodowego KONTRA, miłośnicy kolei oraz pozostali mieszkańcy miasta), pożegnali pociąg gromkimi brawami. Pasażerowie, którzy udali się w podróż tym pociągiem, nie kryli zadowolenia z powodu obecności bezpośredniego połączenia, mając nadzieję, że połączenie zostanie wpisane na stałe w jeleniogórski, kolejowy rozkład jazdy. Gdy pociąg wtopił się w daleki pejzaż, wszyscy udali się do Książnicy Karkonoskiej, gdzie o godzinie 12:00 odbyło się uroczyste spotkanie, na którym swoją obecnością zaszczycili nas - przedstawiciele ze Związku Zawodowego "Kontra" oraz lokalne media.

W pierwszej kolejności, Komitet rozstrzygnął konkurs plastyczny, specjalnie przygotowany na niedzielną okoliczność. Pięć obfitych paczek powędrowało do rąk zwycięzców. Nagrody wręczali: Marzena Machałek, Oliwer Kubicki i Grzegorz Oleś. W czasie wspólnego spotkania, nie obyło się bez wzajemnych podziękowań za wspólnie wypracowany sukces. Swoje krótkie przemówienie zainaugurował pan Roland Potoczny jeden z obecnych przedstawicieli wspomnianych Związków Zawodowych. Później głos zabrała Marzena Machałek, która - nie kryjąc radości z osiągniętego celu - przekazała mikrofon Grzegorzowi Olesiowi.

W dalszej części, wszyscy zgromadzeni na sali goście mieli przyjemność obejrzenia specjalnej prezentacji, którą przygotował czołowy przedstawiciel naszego Komitetu. W opublikowanych slajdach, każdy miał okazję do zapoznania się z historią kolei na Dolnym Śląsku. Prezentacja nie tylko pozwoliła na sentymentalną podróż w czasie, ale również przyczyniła się do ukazania wszystkim, jak dużo rzeczy jest jeszcze do zrobienia, w celu uatrakcyjnienia rynku kolejowego w krainie Dolnego Śląska.

Pomimo niewątpliwego sukcesu, jakim jest powrót bezpośredniego połączenia do Rzeszowa i Świnoujścia, nie mamy zamiaru spocząć na laurach. Przed nami jeszcze sporo pracy. W dalszym ciągu walczymy o dwa, newralgiczne połączenia: do Warszawy przez Łódź i do Lublina przez Katowice. Wierzymy, że i w tej materii zdołamy osiągnąć sukces. Oczywiście priorytetów jest jeszcze więcej, i to nie tylko na gruncie połączeń międzywojewódzkich. Na dzień dzisiejszy, można powiedzieć wiele, ale jedno jest najistotniejsze: wspólna działalność przynosi niebywale sukcesy. Gdyby nie ona, gdyby nie zwarta, ścisła współpraca różnych środowisk, być może dziś nie mówilibyśmy o sukcesie, który zgodnie z treścią ludowych mądrości ma zawsze wielu ojców.


POCIĄGI IR JELENIA GÓRA - RZESZÓW oraz IR BIAŁYSTOK - MIĘDZYLESIE POJADĄ W 2012!

Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego wydał zgodę na połączenie relacji pociągów Regio Jelenia Góra - Wrocław i IR Wrocław - Rzeszów oraz IR Białystok - Wrocław z pociągiem Regio Wrocław - Międzylesie. W ten sposób Jelenia Góra i Wałbrzych uzyskają w RJ 2011/12 codzienne połączenie kolejowe z Opolem, Katowicami, Krakowem, Tarnowem i Rzeszowem, natomiast Międzylesie, Bystrzyca Kłodzka, Kłodzko i Wrocław codzienne połączenie z Lesznem, Poznaniem, Kutnem, Warszawą i Białymstokiem - linią E20. Informacja jest o tyle pocieszająca, ponieważ podsumowuje ona prawie dwuletnie starania naszego Komitetu w kwestii przywrócenia dalekobieżnych połączeń kolejowych Jeleniej Góry i Wałbrzycha ze Śląskiem, Małopolską i Podkarpaciem. Trzeba w tym momencie przyznać, że kolejny sukces został już w 90% przypieczętowany!